Creative experiences of augmented reality (AR) with mobile technology in early childhood education
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71324
comunitat-uji-handle3:10234/98723
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMMetadatos
Título
Creative experiences of augmented reality (AR) with mobile technology in early childhood educationAutoría
Tutor/Supervisor; Universidad.Departamento
Esteve-Mon, Francesc M.; Universitat Jaume I. Departament de Pedagogia i Didàctica de les Ciències Socials, la Llengua i la LiteraturaFecha de publicación
2023-06-08Editor
Universitat Jaume IResumen
In our society we are continuously surrounded by Information and Communication Technology
(ICT) which is taking a big part of our daily life. These technologies suffer from constant changes
due to the fact that human ... [+]
In our society we are continuously surrounded by Information and Communication Technology
(ICT) which is taking a big part of our daily life. These technologies suffer from constant changes
due to the fact that human beings discover, create and invent new technological tools. A great
example would be augmented reality (AR), which is able to offer us an interactive experience
expanding our reality from digital elements. In addition, AR in education gives the opportunity to
improve and enhance the skills of students to acquire new learning skills.This requires that
teachers are trained for this new technology so present today. Therefore, the main objective of this
educational proposal is to design, develop and evaluate a web page of resources to train teachers
and thus introduce augmented reality in the early childhood education classrooms.
For its realization, we have started from a search for relevant information on the subject that is
addressed. The web portal was designed and created taking into account the information gathered
from the theoretical framework and through evaluation instruments, in this case a series of
interviews with ICT experts and early childhood teachers. A number of improvements were made,
such as adding a repository of relevant augmented reality activities and resources on the same
web page.
After collecting the results, they pointed out that the website has a clear structure, that it offers
adequate and didactic content. And at the same time, the activities are useful and practical to learn
about this technology. In addition, some of the conclusions were that the website gives the
possibility to learn freely and that AR is a motivating and very interesting tool to acquire knowledge
in the classroom as it is present in our world on a daily basis. [-]
En nuestra sociedad estamos rodeados continuamente de las Tecnologías de la Información y
Comunicación (TIC) que está ocupando gran parte de nuestra vida cotidiana. Estas tecnologías
sufren cambios constantes debido ... [+]
En nuestra sociedad estamos rodeados continuamente de las Tecnologías de la Información y
Comunicación (TIC) que está ocupando gran parte de nuestra vida cotidiana. Estas tecnologías
sufren cambios constantes debido a que el ser humano descubre, crea e inventa herramientas
tecnológicas nuevas. Un buen ejemplo es la realidad aumentada (RA), esta es capaz de
ofrecernos una experiencia interactiva ampliando nuestra realidad a partir de elementos digitales.
Además, la RA en la educación da la oportunidad de mejorar y potenciar las habilidades del
alumnado para adquirir nuevas habilidades de aprendizaje. Esto requiere que el personal docente
esté formado para esta nueva tecnología tan presente en la actualidad. Por eso, el objetivo principal de esta propuesta educativa es diseñar, desarrollar y evaluar una página web de
recursos para formar a los docentes y así introducir la realidad aumentada en las aulas de
educación infantil.
Para su realización, se ha partido de una búsqueda de información relevante en cuanto a la
temática que va dirigido. Se diseñó y se creó el portal web teniendo en cuenta la información
recogida del marco teórico y mediante instrumentos de evaluación, en este caso una serie de
entrevistas a expertos TIC y maestros de infantil. Se puntualizan una serie de mejoras, como
añadir un repositorio de actividades y recursos relevantes sobre realidad aumentada en la misma
página web.
Después de la recogida de los resultados, estos apuntaban que la página web tiene una estructura
clara , que ofrece un contenido adecuado y didáctico . Y a la vez que las actividades son útiles y
prácticas para aprender sobre esta tecnología. Además, algunas de las conclusiones fueron que la
página web da la posibilidad de formarse libremente y que la RA es una herramienta motivadora y
muy interesante para adquirir conocimientos en el aula ya que está diariamente presente en
nuestro mundo. [-]
Palabras clave / Materias
Grau en Mestre o Mestra d'Educació Infantil | Grado en Maestro o Maestra de Educación Infantil | Bachelor's Degree in Preschool Education | Augmented Reality | pedagogy | classroom | teachers | training | applications | information and communication technology | skills | learning | early childhood | mobile technology
Descripción
Treball Final de Grau en Mestre o Mestra d'Educació Infantil (Pla de 2018). Codi: MI1840. Curs acadèmic: 2022/2023
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDerechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess