Environmental sustainability and social justice in Higher Education: a critical (eco)feminist service-learning approach in sports sciences
Impacto
Scholar |
Otros documentos de la autoría: Cuenca-Soto, Nuria; Martinez Muñoz, Luis Fernando; Chiva-Bartoll, Oscar; Santos-Pastor, María Luisa
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/174799
comunitat-uji-handle3:10234/174800
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONEste recurso está restringido
10.1080/13562517.2023.2197110 |
Metadatos
Título
Environmental sustainability and social justice in Higher Education: a critical (eco)feminist service-learning approach in sports sciencesAutoría
Fecha de publicación
2023-07Editor
Taylor and Francis Group; RoutledgeISSN
1356-2517; 1470-1294Cita bibliográfica
Nuria Cuenca-Soto, Luis Fernando Martínez-Muñoz, Oscar Chiva-Bartoll & María Luisa Santos-Pastor (2023) Environmental sustainability and social justice in Higher Education: a critical (eco)feminist service-learning approach in sports sciences, Teaching in Higher Education, 28:5, 1057-1076, DOI: 10.1080/13562517.2023.2197110Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión
info:eu-repo/semantics/publishedVersionPalabras clave / Materias
Resumen
Education for environmental and social sustainability in Higher Education requires a new approach that encompasses both care for nature and social inclusion. Ecopedagogy offers a critical framework within which to ... [+]
Education for environmental and social sustainability in Higher Education requires a new approach that encompasses both care for nature and social inclusion. Ecopedagogy offers a critical framework within which to provide specific teaching and learning initiatives. In particular, this article aims to explore the effects of a critical (eco)feminist approach implemented through a critical feminist service-learning program. We use a qualitative study with an ethnographic-interpretative approach. The results show an increase in awareness and sensitivity towards environmental education and social justice in the students’ understanding, attitude, and commitment to sustainability. Institutional limitations were also detected, leading to a reduction in the opportunities for achieving optimal results that would create a global meaning and a real application of the teachings for sustainability and social justice. [-]
La educación para la sostenibilidad ambiental y social en la Educación Superior requiere un nuevo enfoque, que abarque tanto el cuidado de la naturaleza como la inclusión social. La ecopedagogía ofrece un marco crítico ... [+]
La educación para la sostenibilidad ambiental y social en la Educación Superior requiere un nuevo enfoque, que abarque tanto el cuidado de la naturaleza como la inclusión social. La ecopedagogía ofrece un marco crítico dentro del cual proporcionar iniciativas específicas de enseñanza y aprendizaje. En particular, este artículo tiene como objetivo explorar los efectos de un enfoque (eco)feminista crítico, implementado a través de un programa de aprendizaje-servicio crítico feminista. Se realiza un estudio cualitativo con un enfoque etnográfico-interpretativo. Los resultados muestran un aumento de la conciencia y sensibilidad hacia la educación ambiental y la justicia social en la comprensión, actitud y compromiso del alumnado con la sostenibilidad. También se detectaron limitaciones institucionales que redujeron las oportunidades de lograr resultados óptimos, que crearan un significado global y una aplicación real de las enseñanzas para la sostenibilidad y la justicia social. [-]
Publicado en
Teaching in Higher Education, vol. 28, núm. 5, (2023)Código del proyecto o subvención
PID2019-105916RBI00/AEI/10.13039/501100011033
Título del proyecto o subvención
R + D + i: University Service Learning in Physical Activity and Sport | Opportunity for Social Inclusion | 2019 Summons of ‘R + D + i Projects’ in the framework of the State Programs of Generating Learning and Scientific and Technological Strengthening of the R + D + i System and of R + D + i Orientated at the Challenges of Society, in the State Plan of Scientific and Technical Investigation and Innovation 2017-2020
Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
Aparece en las colecciones
- EDE_Articles [410]