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dc.contributor.authorLópez-Cantos, Francisco
dc.date.accessioned2023-04-18T13:59:08Z
dc.date.available2023-04-18T13:59:08Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationLópez-Cantos F. (2022). Institutional promotion of research in Humanities and Social Sciences in Spain: SINC news agency of the Spanish Science and Technology Foundation-FECYT. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(1), 103-115. https://doi.org/10.5209/esmp.77145ca_CA
dc.identifier.issn1988-2696
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/202193
dc.description.abstractFor a few decades now, the general finding of the decline in “humanistic” areas of knowledge in most countries has been recurrent, while guided teaching and research around disciplines understood as more “scientific”–particularly those grouped in the STEM area and those related to Health and Biomedicine– have become increasingly popular. The widespread perception of the low utility and social application of humanistic knowledge, as well as its lack of scientific rigor, is not only common among citizens but also very prevalent among the research community, especially in the design of institutional policies for the social promotion of knowledge and scientific culture. In this study, we analyze the communicative strategy of research promotion at the SINC news agency, as a sample of the institutional policies that are promoted by Spanish public institutions in relation to the Humanities and Social Sciences areas. To this end, we use a methodological strategy that combines the quantitative and qualitative analysis of the contents understood as “humanistic” published in SINC and compare it with a sample of those perceived as more “scientific”. The results of the analysis confirm the low institutional interest in the promotion of “humanistic” knowledge by the SINC news agency of the Spanish Science and Technology Foundation (FECYT).ca_CA
dc.description.abstractDesde hace décadas es recurrente la constatación generalizada del declive de las áreas de conocimiento "humanísticas" en la mayoría de los países, al tiempo que se tiende más a orientar la enseñanza y la investigación en torno a disciplinas entendidas como mas "científicas", especialmente las agrupados en el área STEM, y las relacionadas con la Salud y la Biomedicina. La percepción generalizada de la escasa utilidad y aplicación social del conocimiento humanístico, así como su falta de rigor científico, no sólo es común entre la ciudadanía si no también es muy persistente entre la propia comunidad investigadora y, especialmente, en el diseño de las políticas institucionales para la promoción social del conocimiento y la cultura científica. En esta investigación, analizamos la estrategia comunicativa de promoción de la investigación de la agencia de noticias SINC, como muestra de las políticas institucionales que se promueven desde las instituciones públicas españolas, en relación al conocimiento propio de las áreas de Humanidades y Ciencias Sociales. Para ello, utilizamos una estrategia metodológica que combina el análisis cuantitativo y cualitativo de los contenidos entendidos como "humanísticos" publicados en SINC y lo comparamos con una muestra de los percibidos como más "científicos". Los resultados del análisis confirman el escaso interés institucional en la promoción del conocimiento "humanístico" desde la agencia de noticas SINC de la Fundación Española de Ciencia y Tecnología (FECYT).ca_CA
dc.format.extent13 p.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isoengca_CA
dc.publisherUniversidad Complutense de Madridca_CA
dc.relation.isPartOfEstudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(1), 103-115ca_CA
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ca_CA
dc.subjectscientific cultureca_CA
dc.subjectscience communicationca_CA
dc.subjectscientific journalismca_CA
dc.subjectscienceca_CA
dc.subjecthumanitiesca_CA
dc.subjectsocial sciencesca_CA
dc.subjectscientific policyca_CA
dc.subjectresearchca_CA
dc.subjectuniversitiesca_CA
dc.subjectinstitutional communicationca_CA
dc.subjectcultura científicaca_CA
dc.subjectcomunicación de la cienciaca_CA
dc.subjectperiodismo científicoca_CA
dc.subjectcienciaca_CA
dc.subjecthumanidadesca_CA
dc.subjectciencias socialesca_CA
dc.subjectpolítica científicaca_CA
dc.subjectinvestigaciónca_CA
dc.subjectuniversidadesca_CA
dc.subjectcomunicación institucionalca_CA
dc.titleInstitutional promotion of research in Humanities and Social Sciences in Spain: SINC news agency of the Spanish Science and Technology Foundation-FECYTca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca_CA
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5209/esmp.77145
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_CA
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionca_CA


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