Mostrar el registro sencillo del ítem
Aprenentatge-servei i motricitat en la formació inicial docent: una aposta educativa inclusiva
dc.contributor.author | Maravé-Vivas, María | |
dc.contributor.author | Salvador-Garcia, Celina | |
dc.contributor.author | Capella-Peris, Carlos | |
dc.contributor.author | Gil-Gómez, Jesús | |
dc.date.accessioned | 2023-04-05T14:15:09Z | |
dc.date.available | 2023-04-05T14:15:09Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Maravé-Vivas, M., Salvador-García, C., Capella-Peris, C. & Gil-Gómez, J. (2023). Service-Learning and Motor Skills in Initial Teacher Training: Doubling Down on Inclusive Education. Apunts Educación Física y Deportes, 152, 82-89. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2023/2).152.09 | ca_CA |
dc.identifier.issn | 1577-4015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10234/202172 | |
dc.description.abstract | La diversitat present a les aules requereix que el professorat estigui preparat per donar una resposta educativa adequada a tot l’alumnat. No obstant això, en l’àmbit de l’educació física, el professorat no se sent adequadament preparat per treballar amb alumnat amb diversitat funcional. La formació inicial docent és fonamental per avançar cap a sessions motrius inclusives, per la qual cosa es fa necessari dur a terme més investigacions per analitzar quines pràctiques poden millorar la formació en aquest sentit. Aquest estudi va examinar com la participació en un programa d’aprenentatge-servei va desenvolupar aprenentatges vinculats a l’educació inclusiva per part del futur professorat. L’alumnat participant cursava una assignatura de l’àmbit de la motricitat i de l’expressió corporal pertanyent al Grau de Mestre o Mestra d’Educació Infantil i va dissenyar i va implementar sessions dirigides a infants amb diversitat funcional. Aquesta recerca es va abordar a través d’un disseny de recerca qualitatiu analitzant quaderns de reflexió. Els resultats posen de manifest que l’aprenentatge-servei aplicat en l’àmbit de la formació de futurs i futures mestres a través de l’Educació Física és una eina adequada per desenvolupar aprenentatges relacionats amb la modificació de la visió sobre la diversitat funcional, comprensió de problemàtiques a què s’enfronten, canvi d’idees preconcebudes o desenvolupament d’habilitats i actituds positives. Aquests aprenentatges milloren la seva formació i són molt rellevants si s’aspira a fomentar una educació inclusiva en el futur. | ca_CA |
dc.description.abstract | La diversidad presente en las aulas requiere que el profesorado esté preparado para dar una respuesta educativa adecuada a todo el alumnado. No obstante, en el ámbito de la educación física, el profesorado no se siente adecuadamente preparado para trabajar con alumnado con diversidad funcional. La formación inicial docente es fundamental para avanzar hacia sesiones motrices inclusivas, por lo que se hace necesario llevar a cabo más investigaciones para analizar qué prácticas pueden mejorar la formación en este sentido. Este estudio examinó cómo la participación en un programa de aprendizaje-servicio desarrolló aprendizajes vinculados a la educación inclusiva por parte del futuro profesorado. El alumnado participante cursaba una asignatura del ámbito de la motricidad y de la expresión corporal perteneciente al Grado de Maestro o Maestra de Educación Infantil y diseñó e implementó sesiones dirigidas a niños y niñas con diversidad funcional. Esta investigación se abordó a través de un diseño de investigación cualitativo analizando cuadernos de reflexión. Los resultados ponen de manifiesto que el aprendizaje-servicio aplicado en el ámbito de la formación de futuros maestros y maestras a través de la Educación Física es una herramienta adecuada para desarrollar aprendizajes relacionados con la modificación de la visión sobre la diversidad funcional, comprensión de problemáticas a las que se enfrentan, cambio de ideas preconcebidas o desarrollo de habilidades y actitudes positivas. Estos aprendizajes mejoran su formación y son muy relevantes si se aspira a fomentar una educación inclusiva en el futuro. | ca_CA |
dc.description.abstract | The diversity present in classrooms requires teachers to be prepared to provide an adequate educational response to all students. However, in the field of Physical Education, teachers do not feel adequately prepared to work with students with functional diversity. Initial teacher training is essential in moving towards inclusive motor sessions, and more research is needed to analyse what practices can improve training in this regard. This study examined how participation in a service-learning programme developed future teachers’ knowledge of inclusive education. The participating students were taking a subject in the field of motor skills and body expression as part of the Early Childhood Education Teacher Training Degree, and designed and implemented sessions aimed at children with functional diversity. This research was approached through a qualitative research design by analysing reflective notebooks. The results reveal that service-learning applied in the field of training future teachers through Physical Education is a suitable tool for developing knowledge related to changing the vision of functional diversity, understanding the problems they face, challenging preconceived ideas and developing positive skills and attitudes. This knowledge enhances their education and is highly relevant if inclusive education is to be encouraged in the future. | ca_CA |
dc.format.extent | 8 p. | ca_CA |
dc.language.iso | cat | ca_CA |
dc.publisher | Institut Nacional d´Educació Física de Catalunya (INEFC) | ca_CA |
dc.relation.isPartOf | Apunts Educación Física y Deportes, 152, 82-89 | ca_CA |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | ca_CA |
dc.subject | aprenentatge-servei | ca_CA |
dc.subject | formació de professors | ca_CA |
dc.subject | inclusió | ca_CA |
dc.subject | investigació qualitativa | ca_CA |
dc.subject | motricitat | ca_CA |
dc.subject | aprendizaje-servicio | ca_CA |
dc.subject | formación de profesores | ca_CA |
dc.subject | inclusión | ca_CA |
dc.subject | investigación cualitativa | ca_CA |
dc.subject | motricidad | ca_CA |
dc.subject | inclusion | ca_CA |
dc.subject | motor skills | ca_CA |
dc.subject | qualitative research | ca_CA |
dc.subject | service-learning | ca_CA |
dc.subject | teacher training | ca_CA |
dc.title | Aprenentatge-servei i motricitat en la formació inicial docent: una aposta educativa inclusiva | ca_CA |
dc.title.alternative | Aprendizaje-servicio y motricidad en la formación inicial docente: una apuesta educativa inclusiva | ca_CA |
dc.title.alternative | Service-Learning and Motor Skills in Initial Teacher Training: Doubling Down on Inclusive Education | ca_CA |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | ca_CA |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2023/2).152.09 | |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | ca_CA |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | ca_CA |
project.funder.name | Universitat Jaume I | ca_CA |
oaire.awardNumber | UJI-A2017-03 | ca_CA |
oaire.awardNumber | PREDOC/2016/53 | ca_CA |
Ficheros en el ítem
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
-
EDE_Articles [413]