Aprenentatge-servei i motricitat en la formació inicial docent: una aposta educativa inclusiva
Impacto
Scholar |
Otros documentos de la autoría: Maravé-Vivas, María; Salvador-Garcia, Celina; Capella-Peris, Carlos; Gil-Gómez, Jesús
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/174799
comunitat-uji-handle3:10234/174800
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadatos
Título
Aprenentatge-servei i motricitat en la formació inicial docent: una aposta educativa inclusivaFecha de publicación
2023Editor
Institut Nacional d´Educació Física de Catalunya (INEFC)ISSN
1577-4015Cita bibliográfica
Maravé-Vivas, M., Salvador-García, C., Capella-Peris, C. & Gil-Gómez, J. (2023). Service-Learning and Motor Skills in Initial Teacher Training: Doubling Down on Inclusive Education. Apunts Educación Física y Deportes, 152, 82-89. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2023/2).152.09Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión
info:eu-repo/semantics/publishedVersionPalabras clave / Materias
Resumen
La diversitat present a les aules requereix que el professorat estigui preparat per
donar una resposta educativa adequada a tot l’alumnat. No obstant això, en l’àmbit
de l’educació física, el professorat no se sent ... [+]
La diversitat present a les aules requereix que el professorat estigui preparat per
donar una resposta educativa adequada a tot l’alumnat. No obstant això, en l’àmbit
de l’educació física, el professorat no se sent adequadament preparat per treballar
amb alumnat amb diversitat funcional. La formació inicial docent és fonamental per
avançar cap a sessions motrius inclusives, per la qual cosa es fa necessari dur a
terme més investigacions per analitzar quines pràctiques poden millorar la formació
en aquest sentit. Aquest estudi va examinar com la participació en un programa
d’aprenentatge-servei va desenvolupar aprenentatges vinculats a l’educació inclusiva
per part del futur professorat. L’alumnat participant cursava una assignatura de
l’àmbit de la motricitat i de l’expressió corporal pertanyent al Grau de Mestre o
Mestra d’Educació Infantil i va dissenyar i va implementar sessions dirigides a infants
amb diversitat funcional. Aquesta recerca es va abordar a través d’un disseny de
recerca qualitatiu analitzant quaderns de reflexió. Els resultats posen de manifest que
l’aprenentatge-servei aplicat en l’àmbit de la formació de futurs i futures mestres a
través de l’Educació Física és una eina adequada per desenvolupar aprenentatges
relacionats amb la modificació de la visió sobre la diversitat funcional, comprensió de
problemàtiques a què s’enfronten, canvi d’idees preconcebudes o desenvolupament
d’habilitats i actituds positives. Aquests aprenentatges milloren la seva formació i són
molt rellevants si s’aspira a fomentar una educació inclusiva en el futur. [-]
La diversidad presente en las aulas requiere que el profesorado esté preparado
para dar una respuesta educativa adecuada a todo el alumnado. No obstante, en el
ámbito de la educación física, el profesorado no se ... [+]
La diversidad presente en las aulas requiere que el profesorado esté preparado
para dar una respuesta educativa adecuada a todo el alumnado. No obstante, en el
ámbito de la educación física, el profesorado no se siente adecuadamente preparado
para trabajar con alumnado con diversidad funcional. La formación inicial docente
es fundamental para avanzar hacia sesiones motrices inclusivas, por lo que se hace
necesario llevar a cabo más investigaciones para analizar qué prácticas pueden
mejorar la formación en este sentido. Este estudio examinó cómo la participación en
un programa de aprendizaje-servicio desarrolló aprendizajes vinculados a la educación
inclusiva por parte del futuro profesorado. El alumnado participante cursaba una
asignatura del ámbito de la motricidad y de la expresión corporal perteneciente al
Grado de Maestro o Maestra de Educación Infantil y diseñó e implementó sesiones
dirigidas a niños y niñas con diversidad funcional. Esta investigación se abordó a
través de un diseño de investigación cualitativo analizando cuadernos de reflexión.
Los resultados ponen de manifiesto que el aprendizaje-servicio aplicado en el ámbito
de la formación de futuros maestros y maestras a través de la Educación Física es una
herramienta adecuada para desarrollar aprendizajes relacionados con la modificación
de la visión sobre la diversidad funcional, comprensión de problemáticas a las que
se enfrentan, cambio de ideas preconcebidas o desarrollo de habilidades y actitudes
positivas. Estos aprendizajes mejoran su formación y son muy relevantes si se aspira
a fomentar una educación inclusiva en el futuro. [-]
The diversity present in classrooms requires teachers to be prepared to provide
an adequate educational response to all students. However, in the field of Physical
Education, teachers do not feel adequately prepared ... [+]
The diversity present in classrooms requires teachers to be prepared to provide
an adequate educational response to all students. However, in the field of Physical
Education, teachers do not feel adequately prepared to work with students with
functional diversity. Initial teacher training is essential in moving towards inclusive
motor sessions, and more research is needed to analyse what practices can improve
training in this regard. This study examined how participation in a service-learning
programme developed future teachers’ knowledge of inclusive education. The
participating students were taking a subject in the field of motor skills and body
expression as part of the Early Childhood Education Teacher Training Degree, and
designed and implemented sessions aimed at children with functional diversity.
This research was approached through a qualitative research design by analysing
reflective notebooks. The results reveal that service-learning applied in the field of
training future teachers through Physical Education is a suitable tool for developing
knowledge related to changing the vision of functional diversity, understanding the
problems they face, challenging preconceived ideas and developing positive skills and
attitudes. This knowledge enhances their education and is highly relevant if inclusive
education is to be encouraged in the future. [-]
Publicado en
Apunts Educación Física y Deportes, 152, 82-89Entidad financiadora
Universitat Jaume I
Código del proyecto o subvención
UJI-A2017-03 | PREDOC/2016/53
Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones
- EDE_Articles [409]