Does Gender Affect Coping Strategies Leading to Well-being and Improved Academic Performance?
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http://dx.doi.org/10.1016/j.psicod.2019.01.003 |
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Título
Does Gender Affect Coping Strategies Leading to Well-being and Improved Academic Performance?Fecha de publicación
2019Editor
ElsevierISSN
11361034Cita bibliográfica
MARTÍNEZ, Isabel M.; MENEGHEL, Isabella; PEÑALVER, Jonathan. Does gender affect coping strategies leading to well-being and improved academic performance?. Revista de Psicodidáctica (English Ed.), 2019, vol. 24, núm. 2, p. 111-119Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión de la editorial
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2530380519300036Versión
info:eu-repo/semantics/publishedVersionPalabras clave / Materias
Resumen
The interest in developing a high-quality educational system requires constant research on different
aspects of diversity (e.g., gender). The aim of this study is twofold: (1) to analyze the use of different
coping ... [+]
The interest in developing a high-quality educational system requires constant research on different
aspects of diversity (e.g., gender). The aim of this study is twofold: (1) to analyze the use of different
coping strategies from a gender perspective in university students; and (2) to investigate the effect of
university students’ coping strategies on their psychological well-being (i.e., academic engagement) and
academic success (i.e., performance and satisfaction) depending on their gender. A sample of 767 stu-
dents (59.7% female) was drawn from a Spanish University. ANOVA analyses showed that the use of some
coping strategies differs depending on the gender: females showed a higher level of Support-seeking cop-
ing whereas males showed a higher level of Meaning-focused coping. Results of multi-group structural
equation analysis showed a good model fit, revealing that only Problem-focused and Avoidance cop-
ing are related with performance and satisfaction through engagement. For females, engagement fully
mediates the relationship between Problem-focused coping with Satisfaction and performance, as well
as between Avoidance coping with Satisfaction and performance. For males, engagement fully mediates
the relationship between Problem-focused coping with Satisfaction partially mediates the relationship
between Problem-focused coping with performance. Implications for research and practice are discussed,
as well as future research directions. [-]
El interés en desarrollar un sistema educativo de alta calidad requiere una investigación constante sobre
diferentes aspectos de la diversidad (e.g., genero). El objetivo de este estudio es doble: (1) analizar el ... [+]
El interés en desarrollar un sistema educativo de alta calidad requiere una investigación constante sobre
diferentes aspectos de la diversidad (e.g., genero). El objetivo de este estudio es doble: (1) analizar el uso
de diferentes estrategias de afrontamiento desde una perspectiva de sexo en estudiantes universitarios;
y (2) investigar el efecto de las estrategias de afrontamiento de los estudiantes universitarios en su
bienestar psicológico (i.e., engagement académico) y éxito académico (i.e., rendimiento y satisfacción)
según su sexo. Una muestra de 767 estudiantes (59.7% mujeres) se extrajo de una universidad espa ̃nola.
Los análisis ANOVA muestran que el uso de algunas estrategias de afrontamiento difiere según el sexo:
las mujeres perciben un mayor nivel de búsqueda de apoyo, mientras que los hombres reportan un mayor nivel de afrontamiento centrado en el significado. Los resultados de ecuaciones estructurales multi-
grupo revelan que solo el afrontamiento de evitación y el afrontamiento centrado en el problema están
relacionados con el rendimiento y la satisfacción a través del engagement. Para las mujeres, el
engagement media la relación entre el afrontamiento centrado en el problema con la satisfacción y el
rendimiento, así como entre el afrontamiento de evitación con la satisfacción y el rendimiento. Para
los hombres, el engagement media la relación entre el afrontamiento centrado en el problema con la
satisfacción, mientras que media parcialmente la relación entre el afrontamiento centrado en el prob-
lema con el rendimiento. Se discuten implicaciones teóricas y práctica, así como futuras direcciones de
investigación. [-]
Publicado en
Revista de Psicodidáctica (English Ed.), 2019, vol. 24, núm. 2, p. 111-119Entidad financiadora
Consellería de Educación Generalitat Valenciana | Ministerio de Economía, Industria y Competitividad
Código del proyecto o subvención
PROMETEO/2013/025 | PSI2015- 6933-R
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