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A practical approach for teaching the organic rankine cycles (ORCs) in an advanced thermodynamics course
dc.contributor.author | Mota-Babiloni, Adrián | |
dc.contributor.author | Navarro-Esbrí, Joaquín | |
dc.contributor.author | Molés Ribera, Francisco | |
dc.contributor.author | Mateu-Royo, Carlos | |
dc.date.accessioned | 2021-05-14T08:57:49Z | |
dc.date.available | 2021-05-14T08:57:49Z | |
dc.date.issued | 2020-03 | |
dc.identifier.citation | MOTA-BABILONI, Adrian, NAVARRO-ESBRI, Joaquin, MOLES-RIBERA, Francisco et al. A PRACTICAL APPROACH FOR TEACHING THE ORGANIC RANKINE CYCLES (ORC) IN AN ADVANCED THERMODYNAMICS COURSE . DYNA, March 2020, vol. 95, no. 2, p.154-157. DOI: https://doi.org/10.6036/9211 | ca_CA |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10234/193128 | |
dc.description.abstract | Higher Education Institutions must consider the most recently developed technologies to increase energy efficiency. A significant share of the heat used in industry is wasted while still being at usable temperature levels and hence a significant energy saving potential is present in this sector. The Organic Rankine Cycle (ORC) is a system that uses low-grade waste or renewable heat to produce electricity and lower grade heat and can be integrated into a variety of applications. In this paper, an introduction to ORCs is presented, and then, a practical example of a laboratory session using an experimental test bench based in this technology in a last year bachelor’s degree course is detailed. A commercial ORC machine was run in the laboratory session, where the students were able to explore its operation through the graphical interface. They applied the main thermodynamic concepts in the interpretation of the behavior and seen the utility of this science in recently developed environmentally friendly technologies. Then, the students simulated a real case based on the valorisation of exhaust gases from an engine installed in a wastewater treatment plant. Students agreed that the combination of both parts in this session is beneficial for their understanding and that ORC machines are a viable solution to control climate change. | ca_CA |
dc.description.abstract | Las instituciones de educación superior deben considerar las tecnologías desarrolladas más recientemente para aumentar la eficiencia energética. Una parte importante del calor utilizado en la industria se desperdicia mientras se mantiene en niveles de temperatura utilizables y, por lo tanto, existe un potencial significativo de ahorro de energía en este sector. El Ciclo de Rankine Orgánico (ORC) es un sistema que utiliza residuos de bajo grado o calor renovable para producir electricidad y calor de menor grado y se puede integrar en una variedad de aplicaciones. En este documento, se presenta una introducción a los ORC y, a continuación, se detalla un ejemplo práctico de una sesión de laboratorio con un banco de pruebas experimental basado en esta tecnología en un curso de licenciatura del año pasado. Se ejecutó una máquina de ORC comercial en la sesión de laboratorio, donde los estudiantes pudieron explorar su funcionamiento a través de la interfaz gráfica. Aplicaron los conceptos termodinámicos principales en la interpretación del comportamiento y vieron la utilidad de esta ciencia en tecnologías recientemente desarrolladas amigables con el medio ambiente. Luego, los estudiantes simularon un caso real basado en la valorización de los gases de escape de un motor instalado en una planta de tratamiento de aguas residuales. Los estudiantes acordaron que la combinación de ambas partes en esta sesión es beneficiosa para su comprensión y que las máquinas ORC son una solución viable para controlar el cambio climático. | ca_CA |
dc.format.extent | 9 p. | ca_CA |
dc.format.mimetype | application/pdf | ca_CA |
dc.language.iso | eng | ca_CA |
dc.publisher | DYNA | ca_CA |
dc.relation | Support to educational innovation for the 2017/18 academic year | ca_CA |
dc.relation | Complementary grants for educational innovation projects of new Groups for the 2017/18 academic year | ca_CA |
dc.rights | © 2020 Engineering Journal Dyna - DYNA Publishing | ca_CA |
dc.rights.uri | http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/ | * |
dc.subject | Combined Heat and Power (CHP) | ca_CA |
dc.subject | Higher Education (HE) | ca_CA |
dc.subject | applied thermodynamics | ca_CA |
dc.subject | laboratory session | ca_CA |
dc.subject | experimental setup | ca_CA |
dc.subject | real problem solving | ca_CA |
dc.subject | producción combinada de calor y energía (CHP) | ca_CA |
dc.subject | educación superior | ca_CA |
dc.subject | termodinámica aplicada | ca_CA |
dc.subject | sesión de laboratorio | ca_CA |
dc.subject | banco de ensayos experimental | ca_CA |
dc.subject | resolución de problemas reales | ca_CA |
dc.title | A practical approach for teaching the organic rankine cycles (ORCs) in an advanced thermodynamics course | ca_CA |
dc.title.alternative | Enfoque práctico enla enseñanza del Ciclo Orgánico de Rankine (ORC) en un curso de termodinámica aplicada | ca_CA |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | ca_CA |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.6036/9211 | |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | ca_CA |
dc.relation.publisherVersion | https://www.revistadyna.com/search/a-practical-approach-for-teaching-the-organic-rankine-cycles-orc-in-an-advanced-thermodynamics-cours | ca_CA |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/acceptedVersion | ca_CA |
project.funder.name | Universitat Jaume I | ca_CA |
project.funder.name | Spanish Government | ca_CA |
oaire.awardNumber | 3411 | ca_CA |
oaire.awardNumber | 3411/17 | ca_CA |
oaire.awardNumber | FJCI-2016-28324 | ca_CA |
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