Autoetnografia de la participació en aprenentatge-servei a la formació inicial docent
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71324
comunitat-uji-handle3:10234/98723
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMEste recurso está restringido
Metadatos
Título
Autoetnografia de la participació en aprenentatge-servei a la formació inicial docentAutoría
Tutor/Supervisor; Universidad.Departamento
Chiva-Bartoll, OscarFecha de publicación
2020-06-11Editor
Universitat Jaume IResumen
L’educació universitària, especialment la formació inicial docent, necessiten estar en
constant remodelació per tal de donar una resposta àgil i ajustada a les necessitats socials
del moment. L’aprenentatge-servei ... [+]
L’educació universitària, especialment la formació inicial docent, necessiten estar en
constant remodelació per tal de donar una resposta àgil i ajustada a les necessitats socials
del moment. L’aprenentatge-servei (ApS) es presenta en aquest escenari com un
enfocament pedagògic que aspira a transformar no només l’educació i la societat, sinó la
pròpia forma de ser i concebre el món (educatiu, polític i social) de qui hi participa. Des
d’un enfocament metodològic qualitatiu, el present Treball de Final de Grau mostra el
desenvolupament del pensament crític d’una alumna, jo mateixa, a partir d’una anàlisi
autaetnogràfica que rau a desentranyar el significat i les vivències generades per les
pròpies experiències d’ApS al llarg del Grau de Mestra en Educació Infantil. He optat per
l’aproximació autoetnogràfica per què em permet aprofundir, a través de diferents
processos de reflexió i indagació, els canvis personals que he anat sofrint al llarg de
l’experiència formativa d’ApS, i sobre com aquests han modulat la meva identitat
personal i professional com a mestra. Els resultats giren en torn a les quatre perspectives
del model conceptual preestablert per Butin sobre efectes d’ApS: tècnica, política, social
i post estructural. Especialment, destaquen vivències relacionades amb la perspectiva
post estructural com ara: canviar la manera de veure la societat que m’envolta, créixer
com a persona i veure el paper que vull ocupar en aquesta. [-]
La educación universitària, especialmente la formación inicial docente, necessita estar en
constante remodelación para dar una respuesta àgil y ajustada a las necesidades sociales
del momento. El aprendizaje-servicio ... [+]
La educación universitària, especialmente la formación inicial docente, necessita estar en
constante remodelación para dar una respuesta àgil y ajustada a las necesidades sociales
del momento. El aprendizaje-servicio (ApS) se presenta en este escenario como un
enfoque pedagógico que aspira a transformar no solo la educación y la Sociedad, sinó la
pròpia forma de ser y concebir el mundo (educativo, político y social) de quien participa.
Desde un enfoque metodológico cualitativo, el presente Trabajo de Final de GRado
muestra el desarrollo del pensamiento critico de una aluma, yo misma, a partir de un
anàlisi autoetnográfico que rae en desentrañar el significado i las vivencias generades por
las propias experiències d’ApS a lo largo del Grado de Maestra de Educación Infantil. Se
opta por un anàlisis autoetnográfico ya que permite conocer a fondo, a través de diferentes procesos de reflexión e indagación, los cambios personales que he ido sufriendo a lo largo
de la experiencia formativa d’ApS, y como estos han modelado mi identidad personal y
profesional como maestra. Los resultados giran en torno a las cuatro perspectives del
modelo conceptual establert per Butin sobre efectes d’ApS : técnica, política, social y
post-estructural. Especialmente, destacant vivencias relacionades con la perspectiva postestructural como ahora: cambiar la manera de ver la sociedad que me rodea, crecer como
persona y ver el papel que quiero ocupar en esta. [-]
University education, especially during the early teaching training, needs to constantly
restructure itself in order to offer a swift answer adapted to its contemporary social needs.
In this scenario, Service-Learning ... [+]
University education, especially during the early teaching training, needs to constantly
restructure itself in order to offer a swift answer adapted to its contemporary social needs.
In this scenario, Service-Learning (SL) is set up as a pedagogical approach that aims to
transform both education, society and the way of being and understanding the educative,
political and social world of those who take part in it. This Final Degree Thesis shows,
from a qualitative-methodological perspective, the development of the critical thinking
of a student, the writer herself, from an autoethnographic analysis that consist in
unravelling the meaning and the experiences consequence of SL’s own experiences
during the Bachelor Degree on Teaching for Childhood Education. The autoethnographic
approach has been chosen due to the possibility it offers to know in depth, through
different processes of reflection and inquiry, the personal changes that I have experienced
during my SL training experience and how these have shaped my personal and
professional identity as a teacher. The results are set around the four perspectives of
Butin’s conceptual model on SL effects: technical, political, social and post-structural
perspectives. Those that specially stand out are the experiences related to the poststructural perspective, such as: changing the way of seeing the society that evolves me,
growing as a person and seeing the role I want to play in this society. [-]
Palabras clave / Materias
Grau en Mestre o Mestra d'Educació Infantil | Grado en Maestro o Maestra de Educación Infantil | Bachelor's Degree in Preschool Education | Aprenentatge-servei | Autoetnografia | Metodologia activa | Formació de mestres | Aprendizaje-servicio | Autoetnografía | Metodología activa | Formación de maestros | Service-Learning | Autoethnography | Active methodology | Teacher training
Descripción
Treball Final de Grau en Mestre o Mestra d'Educació Infantil. Codi: MI1040. Curs acadèmic: 2019/2020
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDerechos de acceso
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess