comunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8645
comunitat-uji-handle3:10234/8646
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACION
Resumen
The role of corporate entrepreneurs as employees who generate
value for the company and as drivers of innovation and entrepreneurial
initiatives is recognized in the literature on entrepreneurship. The
purpose ... [+]
The role of corporate entrepreneurs as employees who generate
value for the company and as drivers of innovation and entrepreneurial
initiatives is recognized in the literature on entrepreneurship. The
purpose of this study is therefore to determine which personal
factors characterize corporate entrepreneurs and to analyze which
organizational factors have favored the development of intrapreneurial
initiatives among corporate entrepreneurs, in the context of a new
technology-based firm. Adopting a qualitative approach, this study
presents a case study based on surveys and interviews of corporate
entrepreneurs and top executives. The results show that corporate
entrepreneurs are characterized by having a strong need to learn and
grow, and they do not follow the status quo as their peers do. Projects
promoted by corporate entrepreneurs can arise even in a context
where managers support entrepreneurial initiatives in a non-proactive
way, and despite the lack of time and limited resources to execute
such projects. Furthermore, corporate entrepreneurs highlight work
autonomy, managerial support and rewards as main factors supporting
their initiatives. [-]
El papel de los emprendedores corporativos como empleados que
generan valor para la empresa, así como impulsores de la innovación
y de las iniciativas emprendedoras, es reconocido en la literatura
sobre empren ... [+]
El papel de los emprendedores corporativos como empleados que
generan valor para la empresa, así como impulsores de la innovación
y de las iniciativas emprendedoras, es reconocido en la literatura
sobre emprendimiento. El propósito de este estudio es conocer las
características personales de los emprendedores corporativos y
analizar en qué medida las organizaciones pueden apoyar y fomentar
las iniciativas emprendedoras de estos empleados en el contexto de una
nueva empresa de base tecnológica. A partir de un enfoque cualitativo,
el trabajo presenta el estudio de un caso basado en entrevistas con
los emprendedores corporativos y los altos directivos de la empresa.
Los resultados muestran que los emprendedores corporativos se
caracterizan por tener una fuerte necesidad de aprender, crecer
y replantearse el
statu quo
. Los proyectos impulsados por los
emprendedores corporativos pueden surgir incluso en un contexto en
el que los directivos apoyan las iniciativas emprendedoras de forma
no proactiva, a pesar de la falta de tiempo y de recursos limitados
para ejecutar dichos proyectos. En este contexto, los emprendedores
corporativos destacan la autonomía en el trabajo, el apoyo por parte de
los directivos, así como las recompensas como los principales factores
de apoyo a sus iniciativas. [-]
Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess