University Service-Learning in Physical Education and Sport Sciences: A systematic review
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Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/174799
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INVESTIGACIONMetadatos
Título
University Service-Learning in Physical Education and Sport Sciences: A systematic reviewAutoría
Fecha de publicación
2019Editor
Universidad Complutense de MadridISSN
1130-2496; 1988-2793Cita bibliográfica
CHIVA-BARTOLL, Oscar, et al. University Service-Learning in Physical Education and Sport Sciences: A systematic review. Revista Complutense De Educación, 2019, vol. 30, núm. 4Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión de la editorial
https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/60191Versión
info:eu-repo/semantics/publishedVersionPalabras clave / Materias
Resumen
Higher education requires a pedagogical transformation to guide teaching practice toward
true educational competences. Service-Learning (SL) has become a teaching methodology that
promotes ... [+]
Higher education requires a pedagogical transformation to guide teaching practice toward
true educational competences. Service-Learning (SL) has become a teaching methodology that
promotes social and personal skills. This systematic review of the literature reports SL experiences and
research of university subjects related to physical education and sport sciences. All of them are based
on different descriptive axes such as the type of publication: description of educational experiences,
research articles or theoretical works. Similarly, this review has considered the geographical location,
the methodological approaches used, the type of service provided and the different profiles of service
recipient groups. Following an exhaustive search, 18 peer-reviewed publications were organized
according to the methodology used, characteristics of the sample, duration and intensity of intervention
programmes, instruments used, geographic distribution, profile of the group receiving the service and
effects on students’ academic learning. The results indicate that the methodologies used tended to be
qualitative, while the variety of samples and duration of interventions was very broad. The instruments
used were mainly interviews and questionnaires. Most of the groups receiving SL included people with
functional diversity or disabilities, children with attention deficit and hyperactivity disorder, children
with special educational needs, people at a disadvantage or social exclusion and curricular lag. The
publications in the present review highlight the impact of SL in university subjects related to physical
education and sport sciences. [-]
La educación superior exige una transformación pedagógica que oriente la praxis docente
hacia la educación por competencias. El Aprendizaje-Servicio (ApS) se ha convertido en un método
pedagógico que promueve ... [+]
La educación superior exige una transformación pedagógica que oriente la praxis docente
hacia la educación por competencias. El Aprendizaje-Servicio (ApS) se ha convertido en un método
pedagógico que promueve competencias sociales y personales. La presente revisión sistemática reporta
experiencias e investigaciones de ApS en asignaturas universitarias relacionadas con las ciencias de
la actividad física y del deporte. Todas las publicaciones presentadas se organizan en diferentes ejes
descriptivos como la distinción entre descripción de experiencias, investigaciones o trabajos teóricos.
Igualmente, se ha tenido en cuenta la localización geográfica, los enfoques metodológicos empleados,
el tipo de servicio proporcionado y los diferentes perfiles de los colectivos receptores del servicio. Tras
la búsqueda, 18 publicaciones fueron organizadas según la metodología utilizada, características de la
muestra, duración e intensidad de los programas de intervención, instrumentos empleados, distribución
geográfica, perfil del colectivo receptor del servicio y efectos producidos sobre el alumnado. Los
resultados también indican que la cualitativa es la metodología más utilizada, mientras que la variedad
de la muestra y duración de las intervenciones es muy amplia. Los instrumentos empleados fueron
principalmente entrevistas y cuestionarios. Los colectivos con mayor recepción de ApS han sido
las poblaciones con diversidad funcional o discapacidad, niños y niñas con trastorno por déficit de
atención e hiperactividad o necesidades educativas especiales, personas en situación de exclusión social
y desfase curricular. Las publicaciones recogidas en el presente trabajo muestran el impacto del ApS en
estudiantes universitarios del ámbito de las ciencias de la actividad física y del deporte. [-]
Publicado en
Revista Complutense De Educación, 2019, vol. 30, núm. 4Derechos de acceso
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