The role of parental social class, education and unemployment on child cognitive development
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INVESTIGACIONMetadatos
Título
The role of parental social class, education and unemployment on child cognitive developmentAutoría
Fecha de publicación
2020-01Editor
Sociedad Española de Salud Pública y Administración SanitariaCita bibliográfica
GONZÁLEZ, Llúcia; CORTÉS-SANCHO, Rosa; MURCIA, Mario; BALLESTER, Ferran; REBAGLIATO, Marisa; RODRÍGUEZ-BERNAL, Clara L. (2020). The role of parental social class, education and unemployment on child cognitive development. Gaceta Sanitaria, v. 34, n. 1, p. 51-60Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión de la editorial
https://www.gacetasanitaria.org/es-the-role-parental-social-class-articulo-S0213 ...Versión
info:eu-repo/semantics/publishedVersionPalabras clave / Materias
Resumen
Objective: Assessing the association between socioeconomic gradient and cognitive development among
children of a Spanish birth cohort aged 5-6 years from a gender perspective.
Method: Cognitive development was ... [+]
Objective: Assessing the association between socioeconomic gradient and cognitive development among
children of a Spanish birth cohort aged 5-6 years from a gender perspective.
Method: Cognitive development was assessed on 525 children aged 5-6 years in the INMA-Valencia
cohort, with the Global Cognitive Score (GCS) from McCarthy Scales of Children’s Abilities. Information
on social class, education level and employment was collected for both parents in addition to other
sociodemographic factors, parental, family and child characteristics. The relationship between maternal
and paternal socioeconomic gradient and cognitive development was assessed by linear regressions and
comparing the variance explained by each indicator measured in the mother and father.
Results: Maternal socioeconomic gradient indicators explained more variance on GCS than paternal.
Maternal education and paternal social class had an important individual effect that stayed after adjusting
by other parental, child and family determinants. In the multivariable analysis, maternal education, age
and intelligence, paternal social class and the child’s age and sex were significantly associated with
cognitive development.
Conclusions: Diverse socioeconomic gradient factors have an important influence on cognitive development,
maternal education being the strongest determinant. Policies should be implemented to mitigate
the negative effects of this gradient on child development. [-]
Objetivo: Evaluar la asociación del gradiente socioeconómico y el desarrollo cognitivo en ni˜nos y ni˜nas
de una cohorte espa˜nola a los 5-6 a˜nos de edad desde una perspectiva de género.
Método: Se evaluó el ... [+]
Objetivo: Evaluar la asociación del gradiente socioeconómico y el desarrollo cognitivo en ni˜nos y ni˜nas
de una cohorte espa˜nola a los 5-6 a˜nos de edad desde una perspectiva de género.
Método: Se evaluó el desarrollo cognitivo en 525 ni˜nos/as de 5-6 a˜nos de la cohorte INMA-Valencia,
mediante la Puntuación Global Cognitiva (PGC) de las Escalas McCarthy para ni˜nos y ni˜nas. Se recogió
información de ambos progenitores sobre clase social, nivel de estudios y empleo, además de otros factores
sociodemográficos, características parentales, de la familia y del ni˜no o la ni˜na. La relación entre
el gradiente socioeconómico materno y paterno y el desarrollo cognitivo se evaluó mediante modelos
de regresión lineal y comparando la varianza explicada por cada uno de los indicadores medidos en la
madre y en el padre.
Resultados: Los indicadores de gradiente socioeconómico de la madre explicaron más varianza del índice
de PGC que los del padre. La educación materna y la clase social paterna tuvieron un importante efecto
individual, que se mantuvo tras ajustar por otros determinantes de los progenitores, del ni˜no o de la
ni˜na, y del entorno familiar. En el análisis multivariante, la educación, la edad y la inteligencia maternas,
la clase social paterna, y la edad y el sexo del infante se asociaron significativamente con el desarrollo
cognitivo.
Conclusiones: Distintos factores del gradiente socioeconómico tienen influencia en el desarrollo cognitivo,
siendo la educación materna el determinante más fuerte. Deberían implementarse políticas para paliar
los efectos negativos de este gradiente en el desarrollo infantil. [-]
Proyecto de investigación
This work was supported by grants from 1) Instituto de Salud Carlos III (Rd INMA G03/176 and CB06/02/0041); 2) The Spanish Ministry of Health (FIS 03/ 1615, FIS 04/1509, FIS 04/1436, FIS 05/1079, FIS 06/1213, FIS 06/0867, FIS 09/02647, FIS PI11/02038, FIS 14/01687); 3) FIS PI11/02038, Spanish Ministry of Health and RD12/0001/0005 from the Instituto de Salud Carlos III, Spanish Ministry of Health (cofinanced by the European Regional Development Fund).Derechos de acceso
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