Les escoles de Vilafranca durant el segle XX (i la seua evolució)
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71324
comunitat-uji-handle3:10234/98725
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMEste recurso está restringido
Metadatos
Título
Les escoles de Vilafranca durant el segle XX (i la seua evolució)Tutor/Supervisor; Universidad.Departamento
Ortells Roca, Miguel Juan; Universitat Jaume I. Departament de Pedagogia i Didàctica de les Ciències Socials, la Llengua i la LiteraturaFecha de publicación
2019-06-10Editor
Universitat Jaume IResumen
La llei reguladora de l'ensenyança de 1856 obligà a l'Ajuntament de Vilafranca del Cid
(Castelló) a impulsar un sistema educatiu al poble, pel que, a poc a poc, foren creant-se escoles
per a xiquets i xiquetes, que ... [+]
La llei reguladora de l'ensenyança de 1856 obligà a l'Ajuntament de Vilafranca del Cid
(Castelló) a impulsar un sistema educatiu al poble, pel que, a poc a poc, foren creant-se escoles
per a xiquets i xiquetes, que eren dirigides per persones que mostraven gran interès per l'educació
dels seus ciutadans i ciutadanes.
Ja al segle XX, durant la Segona República, al poble estaven en actiu diverses escoles
amb diferents ideologies, les quals funcionaven coetàniament.
També hi ha una gran disparitat en les matèries que durant gran part del segle XX
s'oferiren per a l'estudi, de manera diferenciada, als vilafranquins i vilafranquines. Des de la Llei
Moyano (1857),1
per una banda, les xiquetes aprenien a cosir, música (fins i tot van arribar a
estudiar solfeig i a tocar el piano), doctrina (incloïa Història Sagrada i Catecisme) i també eren
educades per a fer les tasques de la llar al marit, pare o germans; per altra banda, els xiquets
aprenien a llegir, escriure, matemàtiques i moltes de les assignatures que hui en dia encara
s'estudien a qualsevol escola (Física, Història, Geografia,... però també Agricultura i Comerç).2
El procés d’investigació ha consistit en entrevistes personals en profunditat a una mostra
de 40 persones que van estar escolaritzades a Vilafranca durant el segle XX. Els resultats han
enriquit les escasses dades bibliogràfiques existents sobre el tema. Hem observat també la
diferència entre l'educació religiosa i laica, fet que potser va marcar l'evolució del pensament dels
habitants del poble. Per una banda, a la primera modalitat podien estudiar solament persones
adinerades, mentre que la segona era gratuïta. Per altra banda, l'escola religiosa pretenia ancorar
el pensament catòlic en la forma de viure de la joventut, per la qual cosa les assignatures que es
donaven estaven majoritàriament orientades a potenciar aquestes creences; per contra, l'escola
laica aprofundia en matèries neutrals que servien per a un futur més professional i modern.
Vilafranca, poble de l'interior de la Província de Castelló, tingué una gran evolució en
relació amb els diferents sistemes educatius i centres escolars durant el segle XX. L'evolució de
l'educació i el pas per les diferents escoles ha marcat la forma de ser dels vilafranquins i
vilafranquines [-]
Palabras clave / Materias
Descripción
Treball Final de Grau en Mestre o Mestra d'Educació Primària. Codi: MP1040. Curs acadèmic: 2018/2019
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDerechos de acceso
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess