Aplicació de la literatura popular de Xeraco a les aules del Segon Cicle D’Educació Infantil
Ver/ Abrir
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71324
comunitat-uji-handle3:10234/98723
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMEste recurso está restringido
Metadatos
Título
Aplicació de la literatura popular de Xeraco a les aules del Segon Cicle D’Educació InfantilAutoría
Tutor/Supervisor; Universidad.Departamento
Beltrán Zaragozá, Andreu; Universitat Jaume I. Departament de Pedagogia i Didàctica de les Ciències Socials, la Llengua i la LiteraturaFecha de publicación
2019-06-19Editor
Universitat Jaume IResumen
En la gran majoria de escoles situades en territoris de parla catalana s’observa que no utilitzen
recursos propis de la nostra llengua per tal de treballar l'oralitat amb els més menuts. En
molts casos fan servir ... [+]
En la gran majoria de escoles situades en territoris de parla catalana s’observa que no utilitzen
recursos propis de la nostra llengua per tal de treballar l'oralitat amb els més menuts. En
molts casos fan servir ferramentes en la llengua castellana en activitats diàries com les
asamblees o en les activitats que realitzen cada dia. No seria possible utilitzar tota aquella
literatura folklòrica que hi ha als nostres territoris i fer-la servir a les aules?
En aquesta investigació es pretén comprobar si la literatura popular dels territoris de parla
catalana són útils i aplicables en les aules d'Educació Infantil al segon cicle. Així doncs es vol
demostrar si és possible assolir els objectius del currículum mitjançant la literatura folklorica
i popular amb la nostra llengua.
Per tal de demostrar aquesta hipòtesi es va escollir una zona d’investigació per tal de recollir
aquella literatura pròpia del territori, en aquest cas va ser a la comarca de Xeraco (València),
on gràcies a 4 informadors es va aconseguir un recull de 70 productes de literatura popular de
diferents categories, dels quals alguns van ser escollits per a l’aplicació didàctica en un aula
d’Educació Infantil.
Finalment s’ha pogut observar que amb aquest tipus de literatura és possible assolir els
objectius del currículum treballant la llengua oral amb recursos tant dels nostres territoris
com els veïns. D’altra banda s’ha aconseguit obtenir un gran recull d’aquesta literatura
popular que segueix viva que ara perdurarà per sempre, ja que a més estaràn a l’abast de tot el
món gràcies a un cançoner popular que ha creat l’Universitat d'Alacant en el qual es
transferiràn tots els productes obtinguts.
Ara que s’ha demostrat que al Segon Cicle d’Educació Infantil és útil la literatura popular, ho
podria ser també en les aules de xiquets i xiquetes més majors? Queda clar que la nostra
cultura és molt rica, i que no hem de deixar-la de costat, si no fer-la servir com a ferramenta i
mantenir-la viva. [-]
At most schools located in Catalan- speaking territories it is observed that they do not use the
resources of our language in order to work the orality with the youngest ones. In many cases,
they use tools in the ... [+]
At most schools located in Catalan- speaking territories it is observed that they do not use the
resources of our language in order to work the orality with the youngest ones. In many cases,
they use tools in the Spanish Language in daily activities such as the assemblies or in the
activities they perform every day. Wouldn’t it be possible to use all that folk literature in our
territories and use it in the classrooms?
The aim of this research is to verify whether the popular literature in the Catalan-speaking
territories are useful and applicable in children education classrooms in the second cycle.
Therefore, we want to demonstrate whether it is possible to achieve the objectives of the
curriculum through folkloric and popular literature with our language.
In order to demonstrate this hypothesis, a research area was choosing to gather that literature
from the territory. In this case it was in the region of Xeraco (Valencia), where thanks to 4
informants it has been achieved a collection of 70 products of popular literature from
different categories were, of which some were chosen for the didactic application in a
classroom of children education.
Finally, it is possible to see that this type of literature can achieve the objectives of the
curriculum by working the oral language resources of our territories and neighbours. On the
other hand, it has been possible to obtain a large collection of this popular literature that
reminds alive and will be forever as it also accessible to all the people thanks to a popular
song list created by the University of Alicante, in which all the products obtained will be
transferred.
Now that the second cycle of children education is useful for popular literature, it could also
be seen in the classrooms of boys and girls of primary education? It is clear that our culture is
very rich, and we should not leave it sideways, if not use it as a tool and keep it alive. [-]
Palabras clave / Materias
Descripción
Treball Final de Grau en Mestre o Mestra d'Educació Infantil. Codi: MI1040. Curs acadèmic: 2018/2019
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDerechos de acceso
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess