Relationship between psychological variables and the grade of difficulty in climbing.
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Título
Relationship between psychological variables and the grade of difficulty in climbing.Autoría
Tutor/Supervisor; Universidad.Departamento
Alarcón Aguilar, Ana; Universitat Jaume I. Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i Metodologia.Fecha de publicación
2019-06-12Editor
Universitat Jaume IResumen
The present study was carried out with the aim of exploring the psychological variables
risk perception, self-efficacy, anxiety and experience, influence in the performance of
climbing (measured in difficulty of ... [+]
The present study was carried out with the aim of exploring the psychological variables
risk perception, self-efficacy, anxiety and experience, influence in the performance of
climbing (measured in difficulty of climbing routes), and from what factors the
performance can be predicted. According to the literature, the most important and
influential factors are those mentioned above, and a linear relationship has been found
between them. Our hypothesis was that the most predictive variable of performance is
self-efficacy, rather than anxiety, risk perception and experience (measured in years that
it has been climbing). The sample consisted of 58 climbers, mostly between the ages of
eighteen and twenty-five, and a greater number of men than women, and practiced
different types of climbing too. Three questionnaires were used to measure the variables
in question: State - Trait Anxiety Inventory, Competitive State Anxiety Inventory andClimbing Perceptions Questionnaire, and one to control the sociodemographic profile
and climber or climber. The instruments were administered online through Google
Forms. Firstly, were carried out the reliability analyses for each questionnaire for our
sample in particular. And after, the Pearson’s correlation coefficient was calculated to
measure the linear relationship of the different variables. With the correlation coefficient
it was found that the dependent variable performance had no significant relationship with
the independent variables (anxiety, risk perception, experience and self-efficacy),
therefore our hypothesis was rejected, since self-efficacy was not a predictor of
performance. However, analysing the responses of the subjects who climb superior
grades of difficulty (between 7c and 8a+), we saw that these people had a levels of selfefficacy medium, and low and medium levels of risk perception. [-]
El presente estudio se llevó a cabo con el propósito de explorar de qué manera influyen
las variables psicológicas percepción de riesgo, autoeficacia, ansiedad y experiencia,
en el rendimiento de la escalada, y a ... [+]
El presente estudio se llevó a cabo con el propósito de explorar de qué manera influyen
las variables psicológicas percepción de riesgo, autoeficacia, ansiedad y experiencia,
en el rendimiento de la escalada, y a partir de qué factores se puede predecir el
rendimiento, medido en grado de dificultad de vías escalado. Según la literatura, los
factores más importantes e influyentes son los mencionados anteriormente, y se ha
encontrado relación lineal entre ellos. Nuestra hipótesis era que la variable más
predictora del rendimiento es la autoeficacia, más que la ansiedad, percepción de riesgo
y experiencia (medida en años que lleva escalando). Se utilizó una muestra de 58
escaladores y escaladoras, en su mayoría de edades comprendidas entre los dieciocho
y veinticinco años, y mayor número de hombres que de mujeres, y practicaban
diferentes tipos de escalada. Se emplearon tres cuestionarios para medir las variables
en cuestión: State – Trait Anxiety Inventory, Competitive State Anxiety Inventory y
Cuestionario de Percepciones de Escalada, y uno para controlar el perfil
sociodemográfico y de escalador o escaladora. Los instrumentos se administraron
online a través de la plataforma Google Formularios. Primero se realizaron los análisis
de fiabilidad de cada cuestionario para nuestra muestra en concreto. Y, después se
calculó el coeficiente de correlación de Pearson para medir la relación lineal de las
diferentes variables. Con el coeficiente de correlación se encontró que la variable
dependiente rendimiento no tenía ninguna relación significativa con las variables
independientes (ansiedad, percepción de riesgo, experiencia y autoeficacia), por lo tanto
nuestra hipótesis se rechazó, ya que la autoeficacia no era predictora del rendimiento.
Sin embargo, analizando las respuestas de los sujetos se ha observado que las
personas que escalaban grados superiores (entre 7c y 8a+) eran las que tenían una
autoeficacia media y una percepción de riesgo baja y media. [-]
Palabras clave / Materias
Descripción
Treball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2018/2019.
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDerechos de acceso
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
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- Grau en Psicologia [1080]