Intervención educativa para la mejora de la higiene bucodental en escolares
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71324
comunitat-uji-handle3:10234/137546
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMThis resource is restricted
Metadata
Title
Intervención educativa para la mejora de la higiene bucodental en escolaresAuthor (s)
Tutor/Supervisor; University.Department
Cervera Gasch, Águeda; Universitat Jaume I. Unitat Predepartamental d'Infermeria.Date
2019-05-31Publisher
Universitat Jaume IAbstract
Introduction: Periodontal disease and dental caries are the two most common dental diseases.
Childhood is configured as an essential period to adopt skills and habits of healthy life. So,
education for health ... [+]
Introduction: Periodontal disease and dental caries are the two most common dental diseases.
Childhood is configured as an essential period to adopt skills and habits of healthy life. So,
education for health constitutes a set of important actions in the dental hygiene of children.
Objective: Design and implement an educational workshop about dental hygiene addressed to 5th
and 6th elementary school students.
Material and method: Quasi-experimental study of before-after type. Firstly, the construction and
validation of the content of a questionnaire was carried out through a panel of experts, the content
validity index and a pilot test. Next, an educational workshop was designed in order to analyze the
statistical significance of oral health habits and customs through the questionnaire, assessing the
effectiveness of toothbrushing with the O'Leary index.
Results: A questionnaire consisting of 3 blocks and adequate global validity were obtained
(S-CVI: 0.92). A relationship was determined, with statistical significance, in the comparison of
means of the pretest scores according to the posttest. However, there was no relationship in the
quality of toothbrushing using the O'Leary index before and after the educational workshop.
Conclusion: The questionnaire presented adequate content validity results, so it is possible to use
it for future research. In addition, the learning of habits and customs and the quality of
toothbrushing improved significantly after the educational workshop. [-]
Introducción: Las dos enfermedades dentales más comunes son la enfermedad periodontal y la
caries dental. La infancia se configura como un período esencial para adoptar habilidades y hábitos
de vida saludables. Así ... [+]
Introducción: Las dos enfermedades dentales más comunes son la enfermedad periodontal y la
caries dental. La infancia se configura como un período esencial para adoptar habilidades y hábitos
de vida saludables. Así pues, la educación para la salud constituye un conjunto de acciones
importantes en la salud bucodental de los niños.
Objetivo: Diseñar e implementar un taller educativo sobre salud bucodental dirigido a escolares
de 5º y 6º de Educación Primaria.
Material y método: Estudio cuasi-experimental de tipo antes-después. Primero, se realizó la
construcción y validación del contenido de un cuestionario mediante un panel de expertos, el índice
de validez de contenido y una prueba piloto. A continuación, se diseñó un taller educativo con el
fin de analizar la significación estadística de los hábitos y prácticas de salud bucodental mediante
el cuestionario, valorando la eficacia del cepillado dental con el índice O’Leary.
Resultados: Se obtuvo un cuestionario formado por 3 bloques y una validez global adecuada
(S-CVI: 0.92). Se determinó relación, con significación estadística, en la comparación de medias
de las puntuaciones pretest en función del postest. Sin embargo, no existió relación en la calidad
del cepillado dental mediante el índice de O’Leary antes y después del taller educativo.
Conclusión: El cuestionario presentó unos resultados de validez de contenido adecuados, por lo
que es posible utilizarlo para futuras investigaciones. Además, la adquisición de hábitos y prácticas
de salud bucodental y la calidad del cepillado dental mejoraron significativamente después del
taller educativo. [-]
Subject
Description
Treball Final de Grau en Infermeria. Codi: IN1138. Curs: 2018/2019.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- Grau en Infermeria [422]