La educación básica en México: análisis comparativos de los modelos educativos 2011 y 2016
View/ Open
Impact
Scholar |
Other documents of the author: Cantú Leal, Cristina Araceli; Arévalo Salinas, Alex Iván; Vázquez-Gutiérrez, Reyna Lizeth
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8013
comunitat-uji-handle3:10234/8014
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadata
Title
La educación básica en México: análisis comparativos de los modelos educativos 2011 y 2016Author (s)
Date
2018Publisher
Arizona State University. Mary Lou Fulton Teachers CollegeISSN
1068-2341Bibliographic citation
CANTÚ LEAL, Cristina Araceli; ARÉVALO SALINAS, Alex Iván; VÁZQUEZ GUTIERRÉZ, Reyna Lizeth. La Educación Básica en México: Análisis Comparativo de los Modelos Educativos de 2011 y 2016. Education Policy Analysis Archives, 2018, vol. 26, no 78Type
info:eu-repo/semantics/articlePublisher version
https://epaa.asu.edu/ojs/article/view/3272Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersionSubject
Abstract
El presente documento realiza un análisis comparativo de dos reformas educativas en
México, la Reforma Integral de Educación Básica (RIEB) de 2011 y el modelo educativo 2016, que
entrará en vigor en 2018. El objetivo ... [+]
El presente documento realiza un análisis comparativo de dos reformas educativas en
México, la Reforma Integral de Educación Básica (RIEB) de 2011 y el modelo educativo 2016, que
entrará en vigor en 2018. El objetivo es analizar las similitudes y las diferencias de estos marcos
normativos, tanto a nivel de estructura como también en relación con sus principales características.
Para ello, se definirán 25 criterios y parámetros de análisis, a partir de un procedimiento de estudio
de carácter secuencial. Esta investigación cualitativa se complementa con un estado de la cuestión de
fuentes bibliográficas sobre la calidad educativa en México, en el marco del proceso de reforma que
experimenta el sector desde principios de la década del 90. Los resultados nos reflejan que, de 25
criterios elaborados para esta investigación, estas normativas se diferencian en 6. [-]
This document makes a comparative study of two educational reforms in México, the
basic education (RIEB) of 2011 and the educational model 2016, which will become active in 2018,
when its new plan and curriculum ... [+]
This document makes a comparative study of two educational reforms in México, the
basic education (RIEB) of 2011 and the educational model 2016, which will become active in 2018,
when its new plan and curriculum will implement. The objective is to analyze the similarities and
differences of these educational standards, both at the structure level and in relation to their main
characteristics. For this, 25 criteria and parameters of analysis will be defined, starting from a
procedure of sequential character study. This qualitative research is complemented by bibliographic
sources concerning on quality education in Mexico, within the reform process that has experienced
the sector since the early 90´s.The results reflect that of 25 criteria developed for this research, these
normative differ in 6. [-]
Is part of
Education Policy Analysis Archives, 2018, vol. 26, no 78Rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- COM_Articles [805]
The following license files are associated with this item: