Intervención educativa sobre alimentación en pacientes con migraña
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71324
comunitat-uji-handle3:10234/137546
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMThis resource is restricted
Metadata
Title
Intervención educativa sobre alimentación en pacientes con migrañaAuthor (s)
Tutor/Supervisor; University.Department
Guillamón Gimeno, Maria Lledó; Salas-Medina, Pablo; Universitat Jaume I. Unitat Predepartamental d'InfermeriaDate
2018-05-31Publisher
Universitat Jaume IAbstract
Introduction
:
Migraine is characterized by recurrent episodes of headache
evolving
in
disabling life time conditions
. Among
factors triggering
migraine, nutrition and
behavioral feeding stand ... [+]
Introduction
:
Migraine is characterized by recurrent episodes of headache
evolving
in
disabling life time conditions
. Among
factors triggering
migraine, nutrition and
behavioral feeding stand out.
Educational interventions are supported in health
education; however, there is hardly
any
bibliography of educational interventions on
nutrition in patients with migraine
Objective:
To evaluate the effectiveness of an educational intervention
about
nutrition
in patients with migraine.
Method
: Quasi
-
experimental quantitative
pre
-
post study type
. An educational
intervention is implemented in 4 stages: 1)
p
resentation and
p
re
-
interven
tion
questionnaire
;
2) educational activity and
p
ost
-
intervention questionnaire 1
;
3)
p
ost
-
intervention questionnaire 2 after one month
;
and
,
4)
p
ost
-
in
t
ervention 3 questionnaire
after three months.
Results
: a significant increase in knowledge was observ
ed in the general variables and
in
the
81
,
25% of the specific variables.
93,55% of the sample
described the
intervention like useful and 83,37% perceived increase of knowledges after his
implementation.
A
fter one month of the educational intervention,
77,42% referred to
incorporate some recommendation given
and
the number of crises was significantly
reduced, but not in duration and intensity.
After three months of the intervention
87,5%
referred to incorporate some guideline and the number of crisis des
cended.
Conclusions
: there is an increase in knowledge and a decrease in the number of crises
after the implementation of the educational intervention
. The educational activity
was
useful and recommended guidelines of feeding were incorporated. [-]
Introducción:
La migraña
se caracteriza por crisis de cefalea recurrentes altamente
incapacitantes. Entre los factores desencadenantes de las crisis de migraña destacan
los factores alimentarios. ... [+]
Introducción:
La migraña
se caracteriza por crisis de cefalea recurrentes altamente
incapacitantes. Entre los factores desencadenantes de las crisis de migraña destacan
los factores alimentarios.
Las interve
ncion
es educativas están
avaladas en educación
para la salud; sin embargo, apenas existe bibliografía de intervenciones educativas
sobre alimentación en pacientes con migraña.
Objetivo:
Evaluar la efectividad de una intervención educativa sobre alimentaci
ón en
pacientes con migraña.
Método:
Estudio
cuantitativo cuasi
-
experimental
de
tipo antes
-
después
.
Se
implementa una intervención educativa en 4 etapas: 1) presentación
y cuestionario Pre
-
intervención;
2) actividad educativa y cu
estionario Post
-
intervenc
ión 1;
3) cuestionario
Post
-
intervención 2
,
al mes
de la actividad educativa;
y
,
4) cuestionario Post
-
inervención 3
,
a los 3 meses.
Los resultados se analizaron mediante el paquete
estadístico SPSS® versión 20.0.0.
Resultados:
S
e observó
aumento significativo de
conocimientos
en
las
variables
generales y en
el 81,25% de las específicas
.
E
l 93,55%
calificó la intervención como
útil
y el 83,37% percibió aumento de conocimientos tras su implementación
. Tras un
mes de la intervención educativa
, el
77,42% refirió incorporar alguna
recomendación
dada
y el
n
úmero de las crisis se redujo
significativamente, no siendo
así en la duración
e intensidad.
Tras tres meses de la intervención, el 87,5% refirió incorporar alguna
pauta y el número de crisis d
escendió
.
Conclusiones:
Tras la implementación de la intervención educativa, los resultados
muestr
an un aumento de conocimientos y
una disminución del número de la
s crisis.
Los participantes
consideraron como útil la actividad e
incorporaron pautas de
alim
entación recomendadas
. [-]
Subject
Description
Treball Final de Grau en Infermeria. Codi: IN1138. Curs: 2017/2018
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- Grau en Infermeria [422]