Learning Pragmatic Routines during Study Abroad: A Focus on Proficiency and Type of Routine
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INVESTIGACIONMetadatos
Título
Learning Pragmatic Routines during Study Abroad: A Focus on Proficiency and Type of RoutineFecha de publicación
2017Editor
AEDEAN (Asociación Española de Estudios Anglo-Norteamericanos)ISSN
0210-6124; 1989-6840Cita bibliográfica
ALCÓN, Eva; SÁNCHEZ HERNÁNDEZ, Ariadna. Learning Pragmatic Routines during Study Abroad: A Focus on Proficiency and Type of Routine. Atlantis. Journal of the Spanish Association for Anglo-American Studies, 2017, vol. 39 no 2, p. 191-210.Tipo de documento
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https://www.atlantisjournal.org/index.php?journal=atlantis&page=article&op=view& ...Versión
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Resumen
The present study explores pragmatic learning during study abroad (SA) programs, focusing
on gains in learner recognition and production of pragmatic routines, and considers whether
proficiency and type of routine ... [+]
The present study explores pragmatic learning during study abroad (SA) programs, focusing
on gains in learner recognition and production of pragmatic routines, and considers whether
proficiency and type of routine play a role in this. One hundred and twenty-two international
students in their first semester of study at US universities completed a pre-test and a posttest
version of a vocabulary knowledge scale (VKS) and a written discourse-completion task
(DCT). Pragmatic routines elicited for recognition were categorised according to how bound
they are to specific situations, while production routines were operationalised in terms of
prototypicality. The results revealed that knowledge of pragmatic routines increased during
a semester abroad, particularly in terms of recognition. While this increase was unrelated
to proficiency, type of routine did play a significant role. Students showed greater gains in
recognition of situational routines and in production of those that are highly-prototypical.
The findings of the study underline the importance of SA programs for the acquisition of
pragmatic routines, and suggest that exposure to routines in relevant contexts enhances
pragmatic development. [-]
El presente estudio examina el aprendizaje de la competencia pragmática durante las estancias
lingüísticas en el extranjero. En particular, se centra en el reconocimiento y en la producción
de rutinas pragmáticas, ... [+]
El presente estudio examina el aprendizaje de la competencia pragmática durante las estancias
lingüísticas en el extranjero. En particular, se centra en el reconocimiento y en la producción
de rutinas pragmáticas, considerando si el nivel de inglés de los estudiantes y el tipo de
rutina influyen en la adquisición de las mismas. Ciento veintidós estudiantes internacionales en su primer semestre de estudios en universidades de Estados Unidos completaron un pretest
y un post-test de una escala de conocimientos de vocabulario—vocabulary knowledge
scale (VKS)—y una prueba de elicitación del discurso—discourse completion task (DCT). Las
rutinas pragmáticas presentadas para reconocimiento se clasificaron según su dependencia
de contextos específicos, mientras que las de producción según su prototipicalidad. Los
resultados del estudio confirman que el conocimiento de rutinas aumenta durante un
semestre en el extranjero, y en especial la habilidad de reconocerlas. Aunque el nivel de
inglés no afecta en este aumento, el tipo de rutina ejerce una influencia significativa. En
concreto, se observaron mayores ganancias en el reconocimiento de rutinas situacionales y
en la producción de rutinas muy prototípicas. Estos resultados corroboran la importancia
de las estancias lingüísticas para la adquisición de rutinas pragmáticas, y sugieren que la
exposición a las mismas en contextos significativos es determinante para el desarrollo de la
competencia pragmática. [-]
Publicado en
Atlantis. Journal of the Spanish Association for Anglo-American Studies, 2017, vol. 39, no. 2Derechos de acceso
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