Leadership Intellectual Stimulation and Team Learning: the Mediating Role of Team Positive Affect
Visualitza/
Impacte
Scholar |
Altres documents de l'autoria: Sánchez-Cardona, Israel; Salanova, Marisa; Llorens Gumbau, Susana
Metadades
Mostra el registre complet de l'elementcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8034
comunitat-uji-handle3:10234/8637
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadades
Títol
Leadership Intellectual Stimulation and Team Learning: the Mediating Role of Team Positive AffectData de publicació
2018Editor
Pontificia Universidad JaverianaISSN
1657-9267; 2011-2777Cita bibliogràfica
SÁNCHEZ-CARDONA, Israel; SALANOVA SORIA, Marisa; LLORENS-GUMBAU, Susana. Leadership Intellectual Stimulation and Team Learning: the Mediating Role of Team Positive Affect. Universitas Psychologica, 2018, vol. 17, núm. 1Tipus de document
info:eu-repo/semantics/articleVersió de l'editorial
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/16596Versió
info:eu-repo/semantics/publishedVersionParaules clau / Matèries
Resum
This study investigates how leadership intellectual stimulation relates to team positive affect and team learning. We explore the role of positive affect as mediator between leadership intellectual stimulation and ... [+]
This study investigates how leadership intellectual stimulation relates to team positive affect and team learning. We explore the role of positive affect as mediator between leadership intellectual stimulation and team learning. Using a cross-sectional sample of 562 employees, nested within 130 teams from 44 small and medium size organizations, we implemented Structural Equation Model analysis at the team level. Results provides evidence of the strong influence that intellectual stimulation have on team learning and team positive affect, as well as the potential of positive affect for stimulate team learning. Team positive affect serves as partial mediator between intellectual stimulation and team learning, contributing to explain significant additional variance. Leadership intellectual stimulation is a relevant team social resource that provides support for team learning. As well, positive affect contributes significantly to improve learning among teams. This suggests the importance of developing leadership behaviors that encourage learning and team positive affect, which contributes to team learning and hence to performance. [-]
Este estudio examina cómo la estimulación intelectual de los líderes
se relaciona con el afecto positivo y el aprendizaje de los equipos. En
específico, explorarnos el rol mediador del afecto positivo entre la ... [+]
Este estudio examina cómo la estimulación intelectual de los líderes
se relaciona con el afecto positivo y el aprendizaje de los equipos. En
específico, explorarnos el rol mediador del afecto positivo entre la relación
de la estimulación intelectual de los líderes y al aprendizaje a nivel de
los equipos. Realizamos análisis de modelos de ecuaciones estructurales
a nivel grupal utilizando una muestra transversal de 562 empleados,
anidados en 130 equipos de 40 pequeñas y medianas organizaciones. Los
resultados proveen evidencia de la fuerte relación entre la estimulación
intelectual y el afecto positivo, así como del potencial del afecto positivo
para estimular el aprendizaje del equipo. El afecto positivo sirve como un mediador parcial contribuyendo a explicar varianza
adicional significativa. La estimulación intelectual de
los líderes es un recurso social relevante que provee
apoyo al aprendizaje en los equipos. Del mismo
modo, el afecto positivo contribuye significativamente a
mejorar el aprendizaje. Esto sugiere la importancia de
desarrollar comportamientos de los líderes que fomenten
el aprendizaje y el afecto positivo, los cuales contribuyen al
aprendizaje y al desempeño a nivel grupal. [-]
Publicat a
Universitas Psychologica, 2018, vol. 17, núm. 1Proyecto de investigación
This research was supported by a grant from the Spanish Ministry of Economy and Competitiveness (#PSI2011-22400) and Generalitat Valenciana (Santiago Grisolía Scholarship Program)Drets d'accés
info:eu-repo/semantics/openAccess
Apareix a les col.leccions
- PSI_Articles [589]
Els següents fitxers sobre la llicència estan associats a aquest element:
Except where otherwise noted, this item's license is described as Copyright (c) 2018 Israel Sánchez-Cardona, Marisa Salanova, Susana Llorens
Licencia de Creative Commons: Esta obra está registrada bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional. Creado a partir de http://revistas.javeriana.edu.co/.