ADHD Symptoms and peer problems: Mediation of executive function and theory of mind
Ver/ Abrir
Impacto
Scholar |
Otros documentos de la autoría: Berenguer Forner, Carmen; Roselló Miranda, Belén; Baixauli Fortea, Inmaculada; Garcia-Castellar, Rosa; Colomer, Carla; Miranda Casas, Ana
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8034
comunitat-uji-handle3:10234/8637
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadatos
Título
ADHD Symptoms and peer problems: Mediation of executive function and theory of mindAutoría
Fecha de publicación
2017Editor
Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de AsturiasISSN
0214-9915; 1886-144XTipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión de la editorial
http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=4429Versión
info:eu-repo/semantics/publishedVersionPalabras clave / Materias
Resumen
Background: The social maladjustment suffered by many children with
attention defi cit hyperactivity disorder (ADHD) is maintained over time,
increasing the risk of subsequent adverse outcomes. The objectives of
the ... [+]
Background: The social maladjustment suffered by many children with
attention defi cit hyperactivity disorder (ADHD) is maintained over time,
increasing the risk of subsequent adverse outcomes. The objectives of
the study were to explore the mechanisms that operate between ADHD
symptoms and social problems with peers, considering the mediation
of FE and ToM. Method: 35 children with ADHD and 37 with typical
development matched in age and IQ were compared. Parents assessed
ToM skills and relationships with peers, and teachers provided EF ratings.
Results: The analyses showed statistically signifi cant indirect mediation
effects of EF in the relationship between ADHD symptoms and problems
in relationships with peers, whereas ToM did not show these effects.
Conclusions: EF impairments contribute to the social diffi culties of
children with ADHD. [-]
Antecedentes: el
desajuste social de muchos niños con Trastorno por Défi cit de Atención
con Hiperactividad (TDAH) se mantiene con el tiempo, aumentando el
riesgo de resultados adversos. Los objetivos del estudio ... [+]
Antecedentes: el
desajuste social de muchos niños con Trastorno por Défi cit de Atención
con Hiperactividad (TDAH) se mantiene con el tiempo, aumentando el
riesgo de resultados adversos. Los objetivos del estudio fueron explorar
los mecanismos que operan entre los síntomas del TDAH y los problemas
sociales con los compañeros, teniendo en cuenta el papel de FE y ToM.
Método: se compararon 35 niños con TDAH y 37 con desarrollo típico de
edad y QI. Los padres evaluaron las habilidades y las relaciones con los
compañeros, y los maestros proporcionaron califi caciones EF. Resultados:
los análisis mostraron efectos de mediación indirecta estadísticamente
signifi cativos de EF en la relación entre los síntomas del TDAH y los
problemas en las relaciones con los compañeros, mientras que ToM no
mostró estos efectos. Conclusiones: los défi cits en EF contribuyen a las
difi cultades sociales de los niños con TDAH. [-]
Publicado en
Psicothema 2017, Vol. 29, No. 4.Proyecto de investigación
PSI2016-78109 (AEI/FEDER, UE) ; UV-INVPREDOC15-265889Derechos de acceso
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones
- EDU_Articles [500]
- PSI_Articles [589]