What do politicians do on Twitter? functions and communications strategies in the Spanish electoral campaign of 2016
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INVESTIGACIONMetadatos
Título
What do politicians do on Twitter? functions and communications strategies in the Spanish electoral campaign of 2016Fecha de publicación
2017Editor
EPI SCPISSN
1386-6710; 1699-2407Cita bibliográfica
López-Meri, Amparo; Marcos-García, Silvia; Casero-Ripollés, Andreu (2017). “What do politicians do on Twitter? Functions and communication strategies in the Spanish electoral campaign of 2016”. El profesional de la información, v. 26, n. 5, pp. 795-804.Tipo de documento
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http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2017/sep/index.htmlVersión
info:eu-repo/semantics/publishedVersionPalabras clave / Materias
Resumen
Twitter has been incorporated as an essential tool in the communication strategies of political actors. However, we need to
know more about its use. Our objective is to analyze the main functions attributed to Twitter ... [+]
Twitter has been incorporated as an essential tool in the communication strategies of political actors. However, we need to
know more about its use. Our objective is to analyze the main functions attributed to Twitter in electoral campaigns. We
studied the 2016 election in Spain based on an analysis of quantitative content. The sample consists of 9,042 tweets, published
by the four parties that received the most votes and their candidates. The results show: First, the most widely used function was the dissemination of political proposals. Second, a low level of personalization was detected. Third, there was
an incipient tendency towards hybridization between new and conventional digital media in the use of this platform. Finally,
it was shown that the functions given to Twitter are conditioned, in different ways, by three factors: the historical trajectory
of the party, its position on the government-opposition line, and the individual or collective dimension. [-]
Twitter se ha incorporado como un canal imprescindible en las estrategias comunicativas de los actores políticos. Sin
embargo, necesitamos saber más sobre su uso. Nuestro objetivo es analizar las principales funciones ... [+]
Twitter se ha incorporado como un canal imprescindible en las estrategias comunicativas de los actores políticos. Sin
embargo, necesitamos saber más sobre su uso. Nuestro objetivo es analizar las principales funciones atribuidas a Twitter
en campaña electoral. Para ello, mediante el análisis de contenido cuantitativo se estudian las elecciones de 2016 en España.
Integran la muestra 9.042 tweets, publicados por los cuatro partidos más votados y sus candidatos. Los resultados
muestran: Primero, la función más usada es la difusión de sus propuestas políticas. Segundo, se detecta un bajo nivel de
personalización. Tercero, se observa una tendencia incipiente hacia la hibridación entre los nuevos medios digitales y los
convencionales en el empleo de esta plataforma. Finalmente, se demuestra que las funciones otorgadas a Twitter se ven
condicionadas por tres factores de manera diversa: la trayectoria histórica del partido, su posición en el eje gobierno-oposición
y la dimensión individual o colectiva. [-]
Publicado en
El profesional de la información, v. 26, n. 5, 2017Proyecto de investigación
CSO2014-52283- C2-1-PDerechos de acceso
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
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