Conciencia fonológica en Educación Infantil
View/ Open
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71324
comunitat-uji-handle3:10234/98723
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMThis resource is restricted
Metadata
Title
Conciencia fonológica en Educación InfantilAuthor (s)
Tutor/Supervisor; University.Department
Pinto Tena, Vicente; Universitat Jaume I. Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i MetodologiaDate
2017-06-14Publisher
Universitat Jaume IAbstract
This project seeks at making an early detection in children who present any type of
difficulty within the abilities of reading and writing or any other factors which could go
with this problem, with the objective ... [+]
This project seeks at making an early detection in children who present any type of
difficulty within the abilities of reading and writing or any other factors which could go
with this problem, with the objective of creating a programme of intervention which
could help for improvement.
In the first place, I have carried out an investigation, taking as a basis various authors,
about what are the difficulties of learning, what dyslexia is and what signs do the
children having dyslexia present before being diagnosed.
Once the investigation was done, I started up a study of the case, carrying out an initial
assessment, an intervention and a final assessment.
The initial assessment was done in order to detect which child presented more
difficulties within the field of linguistics and in that way being able to create my own
programme of activities.
This was idealised with the aim of working on the phonological consciousness, and in
that way, avoiding future reading and writing obstacles in the next stages.
Once the intervention was made, an analysis, of the results obtained, was created, and
in which they were compared every week and where it is clear the great progress made
by the child. [-]
Este trabajo pretende hacer una detección precoz de niños y niñas que presenten
algún tipo de dificultad en las habilidades lectoescritoras u otros factores que puedan
acompañar a este problema, con el objetivo de ... [+]
Este trabajo pretende hacer una detección precoz de niños y niñas que presenten
algún tipo de dificultad en las habilidades lectoescritoras u otros factores que puedan
acompañar a este problema, con el objetivo de crear un programa de intervención que
pueda ayudar a mejorar. En primer lugar, he investigado, a partir de varios autores,
sobre qué son las dificultades del aprendizaje, qué es la dislexia y qué signos
presentan los niños disléxicos antes de ser diagnosticados. Una vez hecha la
investigación, he iniciado el estudio de caso, realizando una evaluación inicial, una
intervención y una evaluación final. La evaluación inicial se ha realizado para detectar
qué niño presenta más dificultades en el ámbito lingüístico para así poder realizar mi
propio programa de actividades. Este ha sido idealizado con la finalidad de trabajar la
conciencia fonológica, para así, evitar futuros obstáculos lectores y escritores en
etapas posteriores. El programa está compuesto por cuatro tipos de actividades, cada
uno con un objetivo distinto, y se ha puesto en práctica durante un mes
aproximadamente. Una vez hecha la intervención, se ha hecho un análisis de los
resultados obtenidos, comparados semana tras semana, donde se ha podido observar
el gran progreso del niño. [-]
Subject
Grau en Mestre o Mestra d'Educació Infantil | Grado en Maestro o Maestra de Educación Infantil | Bachelor's Degree in Preschool Education | Detection | Learning difficulties | Dyslexia | Study of the case | Intervention | Phonologic consciousness | Detección | Dificultades del aprendizaje | Dislexia | Estudio de caso | Intervención | Conciencia fonológica
Description
Treball Final de Grau en Mestre o Mestra d'Educació Infantil. Codi: MI1040. Curs acadèmic: 2016/2017
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess