Metáfora, sinestesia y otras figuras retóricas en El perfume. Historia de un asesino, de P. Süskind
View/ Open
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/10
comunitat-uji-handle2:10234/158177
comunitat-uji-handle3:10234/617
comunitat-uji-handle4:10234/168459
REVISTESMetadata
Title
Metáfora, sinestesia y otras figuras retóricas en El perfume. Historia de un asesino, de P. SüskindAuthor (s)
Date
2007Publisher
Publicacions de la Universitat Jaume IISSN
1697-7750; 2340-4981Bibliographic citation
GASPAR VERDÚ, Mª Victoria. Metáfora, sinestesia y otras figuras retóricas en El perfume. Historia de un asesino, de P. Süskind. Cultura, Lenguaje y Representación/Culture, Language and Representation, 2007, no 5, p. 273-283.Type
info:eu-repo/semantics/articlePublisher version
http://www.e-revistes.uji.es/index.php/clr/article/view/1364/1207Subject
Abstract
This article questions the author’s intention in the so frequent use of metaphors
and other rhetorical figures in Perfume. History of a Murderer. This novel is a landmark in
the German narrative of the XXth Century, ... [+]
This article questions the author’s intention in the so frequent use of metaphors
and other rhetorical figures in Perfume. History of a Murderer. This novel is a landmark in
the German narrative of the XXth Century, due to the originality in the plot and to the great
load of poetic images. Along with hyperbole, litotes, parallelism, personification, metonymy,
comparison, polysindeton, and other figures, we will observe that it emphasizes metaphor,
particularly literary synaesthesia. Within synaesthesia we will analyse the mixtures of senses
and will classify the metaphors in their corresponding semantic fields. Finally, we analyse
whether the use of such a number of tropes makes this work similar to some other literary
tendencies within the universal narrative of the XXth century, and whether Süskind’s poetic
and sensorial narrative might be included in any literary trend of the XXth century [-]
El siguiente artículo cuestiona la intención de su autor en el empleo tan frecuente
de metáforas y otras figuras retóricas en El perfume. Historia de un asesino. Hemos escogido
esta novela porque marca un hito en ... [+]
El siguiente artículo cuestiona la intención de su autor en el empleo tan frecuente
de metáforas y otras figuras retóricas en El perfume. Historia de un asesino. Hemos escogido
esta novela porque marca un hito en la narrativa alemana del S. XX debido a la originalidad
en el argumento y a la gran carga de imágenes poéticas. Junto con hipérbole, lítote,
paralelismo, personificación, metonimia, comparación, polisíndeton, y otras figuras,
observaremos que destaca la metáfora, en concreto la sinestesia literaria. Dentro de la
sinestesia analizaremos las mezclas de sentidos en ella y clasificaremos las metáforas en sus
correspondientes campos semánticos. Finalmente nos cuestionamos si el empleo de tan
elevado número de tropos aproxima esta obra a alguna otra corriente literaria dentro de la
narrativa universal del S. XX. Queda abierta una línea de debate que cuestiona la similitud de
la narrativa tan poética y sensorial de Süskind y la posible inclusión de este autor en alguna
corriente literaria del S. XX. [-]
Is part of
Cultura, Lenguaje y Representación, 2007, no 5Rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- CLR_2007__núm.5 [21]