De la figuració a l’abstracció. Reflexions entorn de l’educació artística a Batxillerat
Ver/ Abrir
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/10
comunitat-uji-handle2:10234/158177
comunitat-uji-handle3:10234/166533
comunitat-uji-handle4:10234/168293
REVISTESMetadatos
Título
De la figuració a l’abstracció. Reflexions entorn de l’educació artística a BatxilleratAutoría
Fecha de publicación
2017Editor
ArtseducaISSN
2254-0709Cita bibliográfica
BRUGAROLAS BONET, Oriol. De la figuració a l’abstracció. Reflexions entorn de l’educació artística a Batxillerat. Artseduca, 2017, no 17, p. 10-33Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión de la editorial
http://www.e-revistes.uji.es/index.php/artseduca/article/view/2580/2127Palabras clave / Materias
educació artística | educació visual | anàlisi crític | art figuratiu-art abstracte | història de l’art | educación artística | educación visual | análisis crítico | arte figurativo-arte abstracto | historia del arte | visual education | art education | critical analysis | figurative art-abstract art | history of art
Resumen
A la societat actual el component visual és indubtablement un element poderós. El poder
d’atreure, de modificar conductes personals i col·lectives, de descriure i de mostrar,
de representar el món i de representar-nos ... [+]
A la societat actual el component visual és indubtablement un element poderós. El poder
d’atreure, de modificar conductes personals i col·lectives, de descriure i de mostrar,
de representar el món i de representar-nos a nosaltres mateixos, tots aquests poders
són a l’abast de la imatge. No és, per tant, per casualitat que les manifestacions artístiques
tinguin una presència constant en l’entorn i en la vida de les persones i esdevinguin
espais de relació en els quals flueixen experiències, significats, emocions, idees
i pensaments. Aquest és un del motius pels quals l’art ha esdevingut necessari a les
escoles i ha de continuar sent un element central en tot procés formatiu.
En aquest article es realitzen una sèrie de reflexions entorn del pas de l’art figuratiu
a l’art abstracte, es proposa, per als alumnes de batxillerat, una manera d’abordar el
camí cap a l’abstracció a partir de l’anàlisi de tres pintors, a saber, Kandinsky, Mondrian
i Malèvitx, i, finalment, es planteja la importància de l’educació artística dirigida a
l’alumnat de Batxillerat en tant que forma la sensibilitat i estimula la capacitat d’anàlisi,
ajuda a comprendre i a respondre, a sentir i a distingir, a pensar i a construir. [-]
En la sociedad actual el componente visual es indudablemente un elemento poderoso.
El poder de atraer, de modificar conductas personales y colectivas, de describir y
mostrar, de representar el mundo y de representarnos ... [+]
En la sociedad actual el componente visual es indudablemente un elemento poderoso.
El poder de atraer, de modificar conductas personales y colectivas, de describir y
mostrar, de representar el mundo y de representarnos a nosotros mismos, todos estos
poderes están al alcance de la imagen. No es, por tanto, por casualidad que las manifestaciones
artísticas tengan una presencia constante en el entorno y en la vida de las
personas y se conviertan en espacios de relación en los que fluyen experiencias, significados,
emociones, ideas y pensamientos. Este es uno de los motivos por los que el
arte se hace patente en las escuelas y debe seguir siendo un elemento central en todo
proceso formativo.
En este artículo se realizan una serie de reflexiones en torno al paso del arte figurativo
al arte abstracto, se propone, para los alumnos de bachillerato, una manera de abordar
el camino hacia la abstracción a partir del análisis de tres pintores, a saber, Kandinsky,
Mondrian y Malevich, y, finalmente, se plantea la importancia de la educación artística
dirigida al alumnado de Bachillerato en tanto que forma la sensibilidad y estimula la
capacidad de análisis, ayuda a comprender ya responder, a sentir ya distinguir, a pensar
ya construir. [-]
In society nowadays, it is undoubtedly the case that the visual component is a very powerful
element. Images allow us to captivate, modify people’s behaviour both as individuals
and as a group, and finally, describe ... [+]
In society nowadays, it is undoubtedly the case that the visual component is a very powerful
element. Images allow us to captivate, modify people’s behaviour both as individuals
and as a group, and finally, describe and represent the world and ourselves. Therefore, it is
by no means a coincidence that artistic manifestations are constantly present in people’s
lives and surroundings, so that they become meeting places where experiences, meaning,
emotions, ideas and thoughts constantly flow. This is one of the reasons why Art Education
is necessary in schools and should continue to be a crucial element in the formative process.
This paper aims to reflect on the shift from figurative to abstract art. It also puts forward a
proposal to introduce Upper Secondary students to the process towards abstraction based
on the analysis of three artists, namely Kandinsky, Mondrian and Malevich. Finally, it discusses
the importance of Art Education in Upper Secondary as a means to foster sensitivity,
boost critical thinking, aid comprehension and more broadly help students gain ownership
of the artistic process in order to be able to create new artistic realities themselves. [-]
Publicado en
Artseduca, 2017, no. 17Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones
- Artseduca_2017_no.17 [14]
El ítem tiene asociados los siguientes ficheros de licencia: