Eficiencia del plan de marketing como técnica de aprendizaje cooperativo
View/ Open
Impact
Scholar |
Other documents of the author: Vallet-Bellmunt, Teresa; Rivera Torres, Pilar; Vallet-Bellmunt, Ilu; Vallet-Bellmunt, Toni
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8645
comunitat-uji-handle3:10234/8646
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadata
Title
Eficiencia del plan de marketing como técnica de aprendizaje cooperativoAuthor (s)
Date
2016Publisher
ElsevierISSN
2444-8834; 2444-8842Bibliographic citation
Vallet-Bellmunt, T., Rivera-Torres, P., Vallet-Bellmunt, I., & Vallet-Bellmunt, A. (2016). Eficiencia del plan de marketing como técnica de aprendizaje cooperativo. European Research on Management and Business Economics, 22(1), 17-24Type
info:eu-repo/semantics/articlePublisher version
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1135252315000416Subject
Abstract
Es innegable la importancia que el trabajo en equipo tiene como capacidad transversal en los nuevos planes de estudio universitarios. Por ello, es importante conocer qué es el aprendizaje cooperativo y su eficiencia ... [+]
Es innegable la importancia que el trabajo en equipo tiene como capacidad transversal en los nuevos planes de estudio universitarios. Por ello, es importante conocer qué es el aprendizaje cooperativo y su eficiencia sobre los equipos de estudiantes que lo utilizan. El objetivo de este artículo consiste en operacionalizar el concepto de aprendizaje cooperativo y estudiar sus consecuencias sobre el aprendizaje individual de los miembros de un equipo y el rendimiento global obtenido por el mismo. Se utilizan los modelos de ecuaciones estructurales sobre una muestra de 319 alumnos en una asignatura de marketing en una universidad pública española. Los resultados obtenidos señalan que el aprendizaje cooperativo mejora el aprendizaje de la asignatura en la que se aplica y el rendimiento del equipo, por lo que abogamos por que se favorezca su uso en las aulas y proponemos nuevas líneas de investigación para completar nuestro conocimiento sobre el aprendizaje cooperativo. [-]
The importance of teamwork as a core capacity in the new university curricula is beyond all doubt. It is therefore crucial to know what cooperative learning is and how efficient it is for teams of students that use ... [+]
The importance of teamwork as a core capacity in the new university curricula is beyond all doubt. It is therefore crucial to know what cooperative learning is and how efficient it is for teams of students that use it. Thus, the aim of this paper is to operationalise the concept of cooperative learning and to study its consequences on both the individual learning of the members of a team and on the overall performance achieved by the team as a whole. Structural equation models were used on a sample of 319 students in a marketing subject at a Spanish public university. The results obtained show that students learn better in subjects in which cooperative learning is applied, and the team's performance also improves. We therefore fully endorse fostering its use in the classroom. Lastly, several new lines of research are proposed to complete current knowledge about cooperative learning. [-]
Is part of
European Research on Management and Business Economics, 2016, vol. 22, núm. 1Rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- EMP_Articles [451]
The following license files are associated with this item: