El segundo estilo pompeyano. Aproximación a sus sistemas de perspectivas
View/ Open
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/10
comunitat-uji-handle2:10234/158177
comunitat-uji-handle3:10234/32616
comunitat-uji-handle4:10234/167514
REVISTESMetadata
Title
El segundo estilo pompeyano. Aproximación a sus sistemas de perspectivasAuthor (s)
Date
2016Publisher
Universitat Jaume I. Departamento de Historia, Geografía y ArteISSN
2340-499X; 1888-9867Bibliographic citation
MARTÍN PORRAS, Belinda. El segundo estilo pompeyano. Aproximación a sus sistemas de perspectivas. Potestas. Estudios del Mundo Clásico e Historia del Arte, 2016, no. 9, p. 7-34.Type
info:eu-repo/semantics/articlePublisher version
http://www.e-revistes.uji.es/index.php/potestas/article/view/2418Subject
Abstract
The impressive skill and degree of perfection that was achieved in the three dimensional architectonic paintings during the so-called Second Style of Roman Wall painting were made posible by the use of several different ... [+]
The impressive skill and degree of perfection that was achieved in the three dimensional architectonic paintings during the so-called Second Style of Roman Wall painting were made posible by the use of several different perspective systems. Those were combined and used in different parts of the wall with the sole purpose of generating dramatic effects in the observer. We analyze the two main types of perspectives used by Roman wall painters during the 1st century B.C.E: the convergence and the parallel perspective that shows how the painter adapted the different perspective types to the physical and social characteristics inherent to the roman domus and villa. Also, we analyze the use of these types of perspective in other fields such as the scenery paintings (skenography) and the Roman architectural plans (scenography). [-]
El grado de ilusionismo tridimensional alcanzado durante el segundo estilo de la pintura romano-campana fue posible gracias al uso de varios sistemas de perspectivas, los cuales se aplicaron premeditadamente en zonas ... [+]
El grado de ilusionismo tridimensional alcanzado durante el segundo estilo de la pintura romano-campana fue posible gracias al uso de varios sistemas de perspectivas, los cuales se aplicaron premeditadamente en zonas concretas de la superficie parietal para generar efectos ópticos y dramáticos sobre el observador. Nos centraremos en los dos principales tipos de perspectiva que emplearon los muralistas romanos del siglo I a. C. - I d. C.: la perspectiva convergente y la paralela, así como en su aplicación en otros medios que desempeñaron una función análoga, como fueron las pinturas escenográficas (skenographia) y los dibujos de los arquitectos (scenographia). [-]
Is part of
Potestas. Estudios del Mundo Clásico e Historia del Arte, 2016, no. 9Rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- Potestas_2016_ no.9 [10]