“Caperucita Roja” a través del tiempo
Visualitza/
Metadades
Mostra el registre complet de l'elementcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71324
comunitat-uji-handle3:10234/98723
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMAquest recurs és restringit
Metadades
Títol
“Caperucita Roja” a través del tiempoAutoria
Tutor/Supervisor
González Darder, Francisco JavierTutor/Supervisor; Universitat.Departament
Universitat Jaume I. Departament d'EducacióData de publicació
2016-07-08Editor
Universitat Jaume IResum
Este trabajo consiste en analizar 4 versiones de Caperucita Roja y hallar el posible causante de que en la actualidad sigan surgiendo variaciones del cuento popular. Se iniciará un pequeño viaje histórico a la literatura ... [+]
Este trabajo consiste en analizar 4 versiones de Caperucita Roja y hallar el posible causante de que en la actualidad sigan surgiendo variaciones del cuento popular. Se iniciará un pequeño viaje histórico a la literatura infantil y a los cuentos tradicionales, folklóricos y de hadas. El lector podrá encontrar distintas teorías sobre los cuentos tradicionales (función, clasificación…) y comprobará que aún quedan perspectivas por descubrir como la que nos ocupa en este trabajo: El porqué de la necesidad de seguir adaptando/versionando los cuentos tradicionales en la actualidad.
Después de la lectura del trabajo y las diferentes teorías (moral y estilística) alrededor de este relato, el lector comprobará que Rodari es el precursor de todo este movimiento y, que al final se trata de utilizar los cuentos como medio para jugar con la literatura y estimular la intertextualidad de los niños para su mejor disfrute. [-]
This project involves analyzing four versions of Little Red Riding Hood. The main objective is to find the possible cause that is making the number of versions of this folktale to increase in recent years. In order ... [+]
This project involves analyzing four versions of Little Red Riding Hood. The main objective is to find the possible cause that is making the number of versions of this folktale to increase in recent years. In order to achieve it, a historical travel through children’s books, traditional tales, folk tales and fairy tales will be started. The reader will find several theories about folktales (function, classification…) and will realize that there still remain undiscovered perspectives like the one described in this project: why there is the need, nowadays, to keep adapting or making versions of folktales.
After reading this project and the different theories (moral and stylistic) that enclose this tale, the reader will note that Rodari is the precursor of this whole movement and, that in the end, all of this is about using tales as a way to play with literature and to stimulate the intertextuality of the children so that they can enjoy more. [-]
Paraules clau / Matèries
Descripció
Treball Final de Grau en Mestre o Mestra d'Educació Infantil. Codi: MI1040. Curs acadèmic 2015-2016
Tipus de document
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDrets d'accés
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess