Interculturalitat a l'escola: realitat outopia?
Visualitza/
Metadades
Mostra el registre complet de l'elementcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71324
comunitat-uji-handle3:10234/98725
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMMetadades
Títol
Interculturalitat a l'escola: realitat outopia?Autoria
Tutor/Supervisor
Mallén Fortanet, DoloresTutor/Supervisor; Universitat.Departament
Universitat Jaume I. Departament d'EducacióData de publicació
2016-06-20Editor
Universitat Jaume IResum
Davant l’existència d’una gran diversitat cultural en l’alumnat de l’escola primària d’avui, sorgeix la
necessitat de donar una resposta que vaja un pas més enllà de la mera acceptació d’aquesta
multiculturalitat. ... [+]
Davant l’existència d’una gran diversitat cultural en l’alumnat de l’escola primària d’avui, sorgeix la
necessitat de donar una resposta que vaja un pas més enllà de la mera acceptació d’aquesta
multiculturalitat. L’educació intercultural és una perspectiva educativa que atén la diversitat cultural
tant des del punt de vista cognitiu com afectiu, social i cultural, fent possible la comunicació i
l’enteniment entre les persones des d’un pla d’igualtat. Amb aquest estudi volem, per una banda,
remarcar la importància de l’educació intercultural per tal d’aconseguir la inclusió de tots els
alumnes i per una altra, comprovar si l’educació intercultural està present en l’escola primària
actualment i de quina manera es porta a la pràctica. Per això, hem realitzat un estudi de cas d’un
centre escolar d’Educació Primària de la província de Castelló amb un alt percentatge d’alumnes
immigrants. La recollida d’informació es va fer mitjançant una escala d’observació d’aula,
entrevistes obertes amb docents i un questionari sobre interculturalitat que es va administrar a
alumnes, pares i docents del centre. En la investigació hem pogut identificar uns indicadors que
mostren que algunes de les pràctiques i les polítiques educatives del centre sí que es corresponen
amb la visió de l’educació intercultural i uns altres que ens assenyalen que aquesta adaptació és
encara molt baixa.
Les conclusions del treball destaquen la importància de l’avaluació dels centres escolars per a la
millora de l’educació intercultural i la necessitat de donar més presència a altres cultures en el
currículum escolar, així com de l’obertura dels centres a la comunitat. [-]
Faced with the wide range of cultures that are currently represented in primary schools, it is
necessary to come up with ways of addressing multiculturalism – rather than simply acknowledging
its presence. Intercu ... [+]
Faced with the wide range of cultures that are currently represented in primary schools, it is
necessary to come up with ways of addressing multiculturalism – rather than simply acknowledging
its presence. Intercultural education is an educational approach involving the management of
cultural diversity from cognitive, affective, social and cultural perspectives; it is meant to enable
communication and understanding among cultures on an level playing field. On the one hand, this
study tries to foreground the contribution of intercultural education towards the inclusion of all
pupils; on the other hand, it aims to gauge the extent to which intercultural education is
represented in today’s schools and gain a better understanding of how it is managed in practice.
This project is therefore based on a case study involving a Castelló-based Primary School which
has a high rate of immigrant pupils. Data have been collected by means of a classroom
observation scale, open interviews with teachers and a survey about interculturality administered to
pupils, parents and teachers. This study shows that there are activities and educational policies which are certainly consistent with the vision of intercultural education. However, there are others
whose adjustment are still very low.
The conclusions of this study hightlight the importance of assessing schools in order to improve
intercultural education; foreground the need to enhance the visibility of other cultures in the school
syllabus; and draw attention to the need to open schools to the communities they cater for [-]
Paraules clau / Matèries
Grau en Mestre o Mestra d' Educació Primària | Grado en Maestro o Maestra de Educación Primaria | Bachelor's Degree in Primary Education | Educació intercultural | Diversitat cultural | Inclusió | Avaluació escolar | Estudi de cas | Intercultural education | Cultural diversity | Inclusion | School assesment | Case study
Descripció
Treball de Final de Grau en Mestre o Mestra d'Educació Primària. Codi: MP1040. Curs acdèmic 2015-2016
Tipus de document
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDrets d'accés
info:eu-repo/semantics/openAccess
Apareix a les col.leccions
Els següents fitxers sobre la llicència estan associats a aquest element: