Hybrid Subjects and Fluid Identities in Women's Indian Captivity Narratives: the Stories of Frances Slocum and Olive Oatman
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Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8015
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INVESTIGACIONMetadatos
Título
Hybrid Subjects and Fluid Identities in Women's Indian Captivity Narratives: the Stories of Frances Slocum and Olive OatmanAutoría
Fecha de publicación
2016-01Editor
Universidad de SevillaISSN
1133-309-XTipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión de la editorial
https://revistascientificas.us.es/index.php/ESTUDIOS_NORTEAMERICANOS/article/vie ...Versión
info:eu-repo/semantics/publishedVersionPalabras clave / Materias
Resumen
During the 17th, 18th and 19th centuries, adoptions of white children by Native
American tribes and interracial marriages were extremely disturbing issues for
Euro-American society. Women such as Eunice Williams, ... [+]
During the 17th, 18th and 19th centuries, adoptions of white children by Native
American tribes and interracial marriages were extremely disturbing issues for
Euro-American society. Women such as Eunice Williams, Mary Jemison or Frances
Slocum chose not to return to the “civilized” territory they had been forced to
abandon. For others such as Olive Oatman and Cynthia Ann Parker, their restoration
was extraordinarily traumatic since indigenous culture had left a profound imprint
on both their bodies and their minds. The stories of these transculturated women
complicate the notions of identity and “belonging” and invite us to think about
modern conceptualizations of “race.” Hence, it is my intention to show how in spite
of the countless efforts of the patriarchal and imperialistic stratum to use the voices
of the captive women to circulate a hegemonic cultural model that relied on the
superiority of the white race and the male gender, most of their stories challenge
cultural expectations about whiteness and masculinity and surreptitiously debunk
orthodox conceptions of ethnicity and gender. The accounts of both Frances Slocum
and Olive Oatman are presented here as illustrative of those exceptional “voices”
who, making use of the socially sanctioned cultural resources of their times, broke
through the prevailing structures of power and authority and managed to circulate
atypical stories of dauntless female figures. Their narratives unveil much about how
white women experienced and revised the binarisms on which Western ideologies
of race, class, and gender relied. [-]
Durante los siglos XVII, XVIII y XIX, las adopciones de niños blancos por tribus
nativo
-
americanas y los matrimonios interraciales resultaban muy inquietantes para
la sociedad euro
-
americana. ... [+]
Durante los siglos XVII, XVIII y XIX, las adopciones de niños blancos por tribus
nativo
-
americanas y los matrimonios interraciales resultaban muy inquietantes para
la sociedad euro
-
americana. Mujeres como Eunice Williams, Ma
ry Jemison o
Frances Slocum eligieron no regresar al espacio “civilizado” que se habían visto
forzadas a abandonar. Para otras, como Olive Oatman y Cynthia Ann Parker, su
restitución fue extraordinariamente traumática ya que la cultura indígena había
dejad
o una profunda huella en sus mentes y en sus cuerpos. Las historias de estas
mujeres destacan la complejidad de cuestiones ligadas a la identidad y a la
pertenencia a un grupo y nos invitan a reflexionar sobre las conceptualizaciones
modernas del término “
raza.” Así pues, mi intención es mostrar cómo a pesar de los
innumerables esfuerzos del estamento imperialista y patriarcal por utilizar las voces
y experiencias de las cautivas para vehicular un modelo cultural hegemónico basado
en la superioridad de la r
aza blanca y del género masculino, la mayoría de estos
relatos cuestionan, de manera subrepticia, las más ortodoxas creencias culturales
relacionadas con la etnia y el género. Las historias de Frances Slocum y Olive
Oatman se presentan aquí como ilustrativ
as de esas voces excepcionales que,
valiéndose de las vías socialmente aceptadas, transgredieron las estructuras de poder
y de autoridad dominantes y vehicularon relatos atípicos sobre intrépidas figuras
femeninas. Sus relatos dan buena cuenta de cómo las
mujeres blancas
experimentaron y revisaron los binarismos sobre los que descansaban las ideologías
occidentales en cuestiones de raza, clase y género. [-]
Publicado en
Revista de Estudios Norteamericano s, nº 19 (2016)Derechos de acceso
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