Funcionamiento ejecutivo temprano en niños con dificultades matemáticas persistentes
View/ Open
Impact
Scholar |
Other documents of the author: Presentación, M. Jesús; Mercader, Jessica; Siegenthaler, Rebeca; Badenes-Gasset, Ana; Miranda Casas, Ana
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8034
comunitat-uji-handle3:10234/8637
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadata
Title
Funcionamiento ejecutivo temprano en niños con dificultades matemáticas persistentesAuthor (s)
Date
2016Publisher
Asociación INFADISSN
0214-9877Bibliographic citation
María Jesús Presentación Herrero, Jessica Mercader Ruiz, Badenes-Gasset, A., Miranda Casas, A.. INFAD (International Journal of Developmental and Educational Psychology). Funcionamiento ejecutivo temprano en niños con dificultades matemáticas persistentes. Num. 1(1). pp. 33-41. 2016 Internacional (científic). INFAD (International Journal of Developmental and Educational Psychology)Type
info:eu-repo/semantics/articleVersion
info:eu-repo/semantics/publishedVersionSubject
Abstract
El objetivo del presente estudio consistió en examinar las diferencias en las funciones ejecutivas
de inhibición y memoria de trabajo (MT) evaluadas en Educación Infantil entre sujetos con dificultades
persistentes ... [+]
El objetivo del presente estudio consistió en examinar las diferencias en las funciones ejecutivas
de inhibición y memoria de trabajo (MT) evaluadas en Educación Infantil entre sujetos con dificultades
persistentes en el área de matemáticas en 2º de Educación Primaria y niños con un rendimiento
adecuado. La muestra final del estudio estuvo conformada por 180 niños (inicialmente compuesta
por 209 preescolares), de los cuales un 6.6% presentaron dificultades matemáticas persistentes
(n = 12) y el 45.5% mostraron un rendimiento adecuado en ambas mediciones (n = 82). En
Educación Infantil, se administraron seis tareas neuropsicológicas relacionadas con las funciones
ejecutivas de inhibición, MT verbal y MT viso-espacial. Los resultados evidenciaron diferencias en 5
de las 6 tareas aplicadas en el primer momento de evaluación, con efectos especialmente importantes
para las funciones ejecutivas de inhibición y MT verbal. Se comentan las implicaciones de
estos hallazgos para la investigación y la práctica psicoeducativa. [-]
The aim of this study was to examine the differences in executive functions of inhibition and
working memory (WM) assessed in kindergarten between subjects with persistent difficulties in the
area of mathematics in ... [+]
The aim of this study was to examine the differences in executive functions of inhibition and
working memory (WM) assessed in kindergarten between subjects with persistent difficulties in the
area of mathematics in 2nd grade of Primary School and children with typical achievement. The final
study sample consisted of 180 children (originally composed of 209 preschoolers), 6.6% of whom had persistent mathematical difficulties (n = 12) and 45.5% showed average performance in both
measurements (n = 82). At Kindergarten, six neuropsychological tasks related to the executive functions
of inhibition, verbal WM and visuospatial WM were administered. The results showed differences
in 5 of the 6 tasks applied at the first assessment, with particularly significant effects on inhibition
and verbal WM. The implications of these findings for psychoeducational research and practice
are discussed. [-]
Is part of
INFAD (International Journal of Developmental and Educational Psychology) Num. 1(1), 2016Rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- PSI_Articles [600]
The following license files are associated with this item: