La ética del cuidado y Carol Gilligan: una crítica a la teoría del desarrollo moral de Kohlberg para la definición de un nivel moral postconvencional contextualista
View/ Open
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8019
comunitat-uji-handle3:10234/8633
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadata
Title
La ética del cuidado y Carol Gilligan: una crítica a la teoría del desarrollo moral de Kohlberg para la definición de un nivel moral postconvencional contextualistaAuthor (s)
Date
2016xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-edition
pdf editorialPublisher
Universidad de MurciaISSN
1989-4651; 1130-0507Bibliographic citation
MEDINA-VICENT, María. La ética del cuidado y Carol Gilligan: una crítica a la teoría del desarrollo moral de Kohlberg para la definición de un nivel moral postconvencional contextualista. Daimon Revista Internacional de Filosofía, 2016, no 67, p. 83-98.Type
info:eu-repo/semantics/articlePublisher version
http://revistas.um.es/daimon/article/view/199701/190981Subject
Abstract
This paper aims to approach to the studies of moral human reasoning developed by Lawrence Kohlberg and Carol Gilligan’s review about them. We will approach Kohlberg’s Theory of Moral Development, delving in the concepts ... [+]
This paper aims to approach to the studies of moral human reasoning developed by Lawrence Kohlberg and Carol Gilligan’s review about them. We will approach Kohlberg’s Theory of Moral Development, delving in the concepts of Pre-conventional, Conventional and Post-conventional Moral Levels, in order to discern if this evolutionary explanation of human morality acquires a universal nature, or conversely, it just concerns to moral structures of a particular human group. Straightaway, we will introduce Gilligan’s criticism to these moral standards, emphasizing the needed incorporation of contextual particularities in the notion of moral reasoning in order to define a Postconventional Contextualist Moral Level that
would allow us to confront the notions of Ethics
of Justice and Ethics of Care. [-]
El presente artículo pretende realizar un acercamiento a los estudios sobre el razonamiento moral humano desarrollados por Lawrence Kohlberg así como a la crítica realizada por parte de Carol Gilligan a dicho trabajo. ... [+]
El presente artículo pretende realizar un acercamiento a los estudios sobre el razonamiento moral humano desarrollados por Lawrence Kohlberg así como a la crítica realizada por parte de Carol Gilligan a dicho trabajo. Abordaremos pues, la teoría del desarrollo moral de Kohlberg, adentrándonos en los niveles morales preconvencional, convencional y postconvencional, con el objetivo de discernir si esta explicación evolutiva de la moralidad humana adquiere un carácter universal, o si por el contrario, se refiere a las estructuras morales de un grupo humano concreto. Más tarde, nos introduciremos en la crítica de Gilligan hacia dichos niveles morales, haciendo hincapié en la necesidad de incorporar las particularidades contextuales en la noción de razonamiento moral
para definir un nivel postconvencional contextualista,
que nos permita confrontar las nociones de
ética de la justicia y ética del cuidado. [-]
Is part of
Daimon Revista Internacional de Filosofía, 2016, no 67Rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- FIS_Articles [512]
The following license files are associated with this item:
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Academic goals orientation questionnaire for Colombian nursing students:Validity and reliability study
Manrique Abril, Fred; Herrera-Amaya, Giomar M; Morales Morales, Lina María; Ospina-Rojas, Andrés Fernando; Cervera-Gasch, Agueda; González-Chordá, Victor M. Elsevier (2020)Background Academic motivation guides students toward the achievement of academic objectives and influences their learning. However, there is little research on this subject in nursing education, and validated instruments ... -
Tema 10. Árboles
Badía, José; Martínez-Salvador, Begoña; Morales, Antonio; Sanchiz Martí, José Miguel (2012-06-01) -
Tema 5. Estructura de datos Pila
Badía, José; Martínez-Salvador, Begoña; Morales, Antonio; Sanchiz Martí, José Miguel (2012-06-01)