L'aprenentatge basat en problemes. Una aplicació pràctica a la formació professional
Ver/ Abrir
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71345
comunitat-uji-handle3:10234/92228
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMMetadatos
Título
L'aprenentatge basat en problemes. Una aplicació pràctica a la formació professionalAutoría
Tutor/Supervisor
Flor Peris, María Luisa; Universitat Jaume I. Departament d'Administració d'Empreses i MàrquetingFecha de publicación
2015-11-27Editor
Universitat Jaume IResumen
Aquest treball Final de Master pertany a la modalitat de millora educativa basant-se en la
pràctica docent i la investigació realitzada durant el període del pràcticum. Aquesta
modalitat de treball basat en la ... [+]
Aquest treball Final de Master pertany a la modalitat de millora educativa basant-se en la
pràctica docent i la investigació realitzada durant el període del pràcticum. Aquesta
modalitat de treball basat en la investigació-acció es va aplicar al primer curs del Cicle
Mitjà de Comerç al mòdul d’Animació del punt de venda a l’IES Serra d’Espadà d’Onda
i, per a implementar-la, es va fer ús de la metodologia docent ABP a l’etapa d’introducció
de les millores.
Durant el primer període de pràctiques es va observar que els alumnes es mostraven
desinteressats per l’assignatura, hi havia molt d’absentisme i els resultats acadèmics eren
prou negatius. La informació arreplegada mitjançant l’observació directa, els comentaris
del tutor i l’enquesta als alumnes per a conèixer els seus interessos i opinions sobre
l’assignatura, va ser utilitzada per a definir els objectius a assolir: aconseguir un major
interès pel mòdul mitjançant el treball en grup, augmentar la participació en el seu procés
d’aprenentatge i fer veure la relació dels seus estudis amb la vida real i el món laboral.
Tenint en compte estos objectius, es decideix que la introducció a l’aula de la metodologia
d’Aprenentatge basat en problemes (ABP) seria la millor manera d’aconseguir-los.
L’ABP pretén que mitjançant el treball col·laboratiu en grups per a resoldre un problema
arriben a assolir-se els objectius i competències que prèviament el professor ha tingut en
compte dissenyant el problema. El pla d’acció consisteix en la introducció de diferents
situacions problemàtiques elaborades expressament, referents a establiments de la
localitat, que els permetrà: investigar, treballar en grup, aportar solucions i participar a
l’avaluació. Els alumnes avaluaran tant el seu propi treball com el de la resta de grups.
Amb aquestes accions es pretén com a objectiu últim millorar la motivació i els resultats
dels alumnes al mòdul d’Animació del punt de venda.
Els resultats assolits amb la implantació de la metodologia ABP són positius. Els alumnes
han rebut aquesta metodologia amb interès, la seua implicació en el procés d’aprenentatge
ha augmentat i s’han mostrat motivats en poder participar en la seua avaluació. No obstant
això, un reduït nombre d’alumnes van continuar mostrant-se desinteressats amb el mòdul
i la seua formació. Per tant, la integració d’aquest grup minoritari, seria un nou punt a
tractar en futurs cicles de investigació-acció. [-]
Palabras clave / Materias
Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes | Máster Universitario en Profesor/a de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas | Master's Degree in Secondary Education, Vocational Training and Language Teaching
Descripción
Treball Final del Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes. Codi: SAP229. Curs acadèmic 2014-2015
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/masterThesisDerechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones
El ítem tiene asociados los siguientes ficheros de licencia: