Implementation of a project-based learning to the coordination of subjects in the Agrifood and Rural Engineering Bachelor
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Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/9
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INVESTIGACIONMetadatos
Título
Implementation of a project-based learning to the coordination of subjects in the Agrifood and Rural Engineering BachelorAutoría
Fecha de publicación
2015-10Editor
Red Estatal de Docencia UniversitariaISSN
1887-4592Cita bibliográfica
PINA DESFILIS, Mª, et al. Implementation of a project-based learning to the coordination of subjects in the Agrifood and Rural Engineering Bachelor. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 2015, vol. 13, no 3, p. 265-288.Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión de la editorial
http://red-u.net/redu/index.php/REDUPalabras clave / Materias
Resumen
The Bachelor’s Degree in Agrifood and
Rural Engineering at Universitat Jaume
I of Castelló has implemented in the
second academic year a multidisciplinary project using a Project-Based Learning as
the teaching ... [+]
The Bachelor’s Degree in Agrifood and
Rural Engineering at Universitat Jaume
I of Castelló has implemented in the
second academic year a multidisciplinary project using a Project-Based Learning as
the teaching method. Its final purpose is
the acquisition of skills that should help
the students to cope with their future
career. This teaching-learning system has
been used for three consecutive years
since the degree was firstly implemented.
Once a particular farm is assigned, the
students are organized in groups and
must fulfill their assigned tasks in a
collaborative manner with the final goal
of developing a project on that farm
including viable improvements of the
exploitation, taking into account the
issues related to the different subjects
involved. This work presents the results
obtained along the three years, analyzed
from two different points of view: student
satisfaction and learning outcomes.
Besides, the proposals for improvement
of the weaknesses identified during
the process are presented. The
results show that the used method
has promoted the acquisition of the
competences proposed. Moreover the
multidisciplinary approach has led to
better results in the student performance
than those obtained by students enrolled
in an unidisciplinary project. Although
improvement actions have solved some
of the problems detected, there are still
some weaknesses, mainly related to
team working and tutorials that should
be addressed in the future. [-]
El grado de Ingeniería Agroalimentaria y
del Medio Rural de la Universitat Jaume I
de Castelló viene aplicando en su segundo
curso un proyecto multidisciplinar usando el Aprendizaje Basado en
Proyectos como ... [+]
El grado de Ingeniería Agroalimentaria y
del Medio Rural de la Universitat Jaume I
de Castelló viene aplicando en su segundo
curso un proyecto multidisciplinar usando el Aprendizaje Basado en
Proyectos como recurso docente en el
que se pretende que los estudiantes
adquieran competencias que les ayuden
a enfrentarse a su futuro profesional. Este
sistema de enseñanza-aprendizaje se ha
llevado a cabo durante los tres cursos que
está implantado el grado. Una vez asignado
un tipo de explotación agrícola concreta y
utilizando las herramientas del trabajo en
equipo, los estudiantes deben ser capaces
de desarrollar un proyecto sobre la
explotación con propuestas de mejora que
sean factibles y que abarquen aspectos
relacionados con las diferentes disciplinas
implicadas, aplicando los conocimientos
adquiridos en éstas. El presente trabajo
incluye los resultados obtenidos durante
los tres años del proyecto desde dos
puntos de vista importantes: la satisfacción
del estudiante y los resultados de
aprendizaje. Además se presentan las
propuestas de mejora aplicadas en cada
curso como respuesta a las debilidades
detectadas durante el proceso. Los
resultados demuestran que el método
utilizado ha favorecido la adquisición de
las competencias propuestas. Además,
el enfoque multidisciplinar ha propiciado
mejores resultados que los alcanzados
por los estudiantes que realizaron trabajos
unidisciplinares. Por otro lado, aunque
las acciones de mejora han permitido
solventar algunos de los problemas
detectados, siguen persistiendo carencias,
sobre todo a nivel de trabajo en equipo y
de tutorización, que se proponen como
mejoras para el futuro. [-]
Publicado en
REDU. Revista de Docencia Universitaria, 2015, 13 (3), 265-287Derechos de acceso
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