Level of involvement of clinical nurses in the evaluation of competence of nursing students
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INVESTIGACIONMetadatos
Título
Level of involvement of clinical nurses in the evaluation of competence of nursing studentsAutoría
Fecha de publicación
2014-06xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-edition
PDF de la editorialEditor
Investigación y Educación en Enfermería Facultad de Enfermería de la Universidad de AntioquiaCita bibliográfica
MACIÁ-SOLER, María Loreto, et al. Level of involvement of clinical nurses in the evaluation of competence of nursing students. Investigación y Educación en Enfermería, 2014, vol. 32, no 3, p. 461-470.Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión de la editorial
http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/iee/article/view/20707Versión
info:eu-repo/semantics/publishedVersionPalabras clave / Materias
Resumen
Objective. To determine the level of involvement of clinical nurses
accredited by the Universitat Jaume I (Spain) as mentors of
practice (Reference Nurses) in the evaluation of competence of
nursing students. ... [+]
Objective. To determine the level of involvement of clinical nurses
accredited by the Universitat Jaume I (Spain) as mentors of
practice (Reference Nurses) in the evaluation of competence of
nursing students. Methodolgy. Cross-sectional study, in which
the “Clinical Practice Assessment Manual” (CPAM) reported by
reference 41 nurses (n=55) were analyzed. Four quality criteria
for completion were established: with information at least 80%
of the required data, the presence of the signature and final
grade in the right place. Verification of learning activities was
also conducted. Data collection was performed concurrently
reference for nurses and teachers of the subjects in the formative
evaluations of clinical clerkship period in the matter “Nursing Care
in Healthcare Processes “, from March to June 2013. Results.
63% of CPAM were completed correctly, without reaching the
quality threshold established (80%). The absence of the signature
is the main criteria of incorrect completion (21%). Nine learning
activities do not meet the quality threshold set (80%) (p < 0.05).
There are significant differences according to clinical units p <
0.05. From the 30 learning activities evaluated in the CPAM,
it can be stated that nine of them do not reach the verification
threshold established (80%), therefore it cannot be assumed that
these activities had been completed by students and evaluated
by the RefN throughout the clinical clerkship period. Conclusion.
The level of involvement of Reference Nurse cannot be considered
adequate, although strategies to encourage involvement through
collaboration and training must be developed. [-]
Objetivo. Determinar el nivel de implicación de las enfermeras
clínicas acreditadas por la Universitat Jaume I (España) como
tutoras de prácticas (enfermeras de referencia) en la evaluación de competencias de los ... [+]
Objetivo. Determinar el nivel de implicación de las enfermeras
clínicas acreditadas por la Universitat Jaume I (España) como
tutoras de prácticas (enfermeras de referencia) en la evaluación de competencias de los estudiantes de enfermería. Metodología. Estudio de corte transversal, en el que
se analizaron las “Guías de Evaluación de Prácticas Clínicas” reportadas por 41 enfermeras de referencia
(n=55). Se definieron tres criterios de calidad de la cumplimentación: que tenga información al menos del
80% de los datos requeridos, presencia de la firma y calificación final en el lugar adecuado. También se
realizó la verificación de las actividades de aprendizaje. La recogida de datos se hizo de forma concurrente
por las enfermeras de referencia y el profesorado de las asignaturas en las evaluaciones formativas del
periodo de prácticas clínicas tuteladas de la materia “Cuidados de enfermería en procesos asistenciales” de
marzo a junio de 2013. Resultados. El 63% de las Guías de Evaluación de Prácticas Clínicas se entregan
cumplimentadas correctamente, sin alcanzar el umbral de calidad establecido (80%). La ausencia de la firma
es el principal criterio de cumplimentación incorrecta (21%). De las 30 actividades de aprendizaje evaluadas
en las guías, puede afirmarse que nueve de ellas no alcanzan el estándar de verificación establecido (80%),
de forma que no puede asegurarse que estas actividades hayan sido realizadas por los alumnos y evaluadas
por las Enfermeras tutoras a lo largo del periodo de prácticas clínicas. Conclusión. El nivel de implicación de
las enfermeras de referencia debe mejorarse y para esto es necesario desarrollar estrategias que fomenten su
implicación mediante la colaboración y la formación. [-]
Publicado en
Investigación y Educación en Enfermería, 2014, vol. 32, no 3Derechos de acceso
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