Efecto de facilitación de los cognados en el cerebro bilingüe
View/ Open
Impact
Scholar |
Other documents of the author: Palomar-García, María-Ángeles; Bueichekú, Elisenda; Sanjuán Tomás, Ana; Ventura Campos, Mercedes; Avila, Cesar
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/10
comunitat-uji-handle2:10234/158177
comunitat-uji-handle3:10234/116245
comunitat-uji-handle4:10234/116246
REVISTESMetadata
Title
Efecto de facilitación de los cognados en el cerebro bilingüeAuthor (s)
Date
2015Publisher
Universitat Jaume IISSN
2443-9827Type
info:eu-repo/semantics/articleSubject
psicologia bàsica | personalitat | avaluació i tractament psicològic | psicobiologia | psicologia evolutiva i educativa | psicologia social | psicologia -- revistes | psicología básica | personalidad | evaluación y tratamiento psicológico | psicobiología | psicología evolutiva y educativa | psicología social | psychology | psicología -- revistas | cognados | bilingüismo | córtex cingulado anterior (acc) | neuroimagen | resonancia magnética funcional (rmf) | cognates | bilingualism | anterior cingulate cortex (acc) | neuroimaging | functional magnetic resonance (fmri)
Abstract
The aim of the present fMRI research was to study the neural and behavioral
differences between bilinguals and monolinguals during picture naming task with cognate and non-cognate words. Method: The sample consisted ... [+]
The aim of the present fMRI research was to study the neural and behavioral
differences between bilinguals and monolinguals during picture naming task with cognate and non-cognate words. Method: The sample consisted of 33 right-handed university students: 16 Spanish – Catalan bilinguals and 17 Spanish monolinguals. For this study, a slow event-related fMRI task was used which consisted in a picture naming task performed in Spanish (L1). The pictures were manipulated for cognate status, thus half of them were named with cognate words and the other with half non-cognate words. Result: The behavioral results obtained showed a main effect of the cognate status and an interaction between the cognate status and the effect of group by which the bilingual denominated faster cognates words than non-cognate words. The neural results showed overall differences between bilinguals and monolinguals in posterior areas, but these were not specific for cognate or non-cognate words. Differences within the bilingual group were observed, revealing an increased activation in the anterior cingulate cortex (acc) when the non-cognate condition was compared to the cognate condition.
Conclusion: As the interference hypothesis postulates, bilinguals have a parallel
activation of L1 and L2 lexicons that could be related to the increased activation observed in the anterior cingulate cortex (acc) while processing non cognate words. [-]
Introducción: El objetivo de la presente investigación de resonancia magnética funcional
fue estudiar las diferencias neurales y conductuales entre bilingües y monolingües
durante una tarea de denominación de palabras ... [+]
Introducción: El objetivo de la presente investigación de resonancia magnética funcional
fue estudiar las diferencias neurales y conductuales entre bilingües y monolingües
durante una tarea de denominación de palabras cognadas y no cognadas a partir de
imágenes. Metodología: La muestra estaba formada por 33 estudiantes universitarios
diestros: 16 bilingües de castellano-catalán, cuya L1 era el castellano, y 17 monolingües
de castellano. Se realizó una tarea con un diseño asociado a eventos lento en rmf que
consistió en la denominación en castellano (L1) a partir de imágenes, donde la mitad de
las imágenes se denominaban con palabras cognadas y la otra mitad con palabras no
cognadas. Resultados: Los resultados conductuales obtenidos mostraron un claro efecto
de cognación y una interacción entre el estado de cognación y el efecto del grupo, por
el que los bilingües denominaban más rápido palabras cognadas que no cognadas. Los
resultados neurales mostraron diferencias globales entre bilingües y monolingües en
áreas posteriores, pero estas no fueron específicas para palabras cognadas o no cognadas.
También se observaron diferencias en el grupo de los bilingües, observándose
mayor activación en el córtex cingulado anterior (acc) cuando la condición de palabras
no cognadas fue comparada con las palabras cognadas. Conclusión: Tal y como postula
la hipótesis de la interferencia, el grupo de los bilingües presenta una mayor participación
del córtex cingulado anterior durante el procesamiento de palabras no cognadas
debido a la activación en paralelo del léxico de L1 y de L2. [-]
Is part of
Àgora de salut vol. 1Rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Influencia cultural y universalidad en la expresión de las emociones. Una revisión sistemática de estudios recientes
Romero Olucha, Sonia; Rubio-Quintanilla Alcalá, Fernando; Baset Ivars, Marta; Serrano Flich, Raquel; Pastor, M. Carmen Universitat Jaume I (2015)La emoción ha sido considerada una reacción global, similar y común ante estímulos desencadenantes, caracterizada por una expresión universal y fácilmente reconocible por cualquier individuo. Sin embargo, las emociones ... -
Àgora de salut. Vol. I (número complet)
Autors varis Universitat Jaume I (2015) -
Emoción y desarrollo evolutivo: Infancia, adolescencia y vejez
Pallarés Montañés, Iván; Peris Fernández, Berta; Santas Bona, José Francisco; Suller Balaguer, Natalia; Pastor, M. Carmen Universitat Jaume I (2015)As old as the existence of living beings are the adaptive mechanisms which served to evolve and survive. With the appearance of the reptilian brain, the first emotions arise and since then, the emotional processes have ...