Actuacions dirigides a augmentar l’interès i la participació per l’assignatura per part de l’alumnat
View/ Open
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71345
comunitat-uji-handle3:10234/92228
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMThis resource is restricted
Metadata
Title
Actuacions dirigides a augmentar l’interès i la participació per l’assignatura per part de l’alumnatAuthor (s)
Tutor/Supervisor
Vidal, Rosario; Universitat Jaume I. Departament d'Enginyeria Mecànica i ConstruccióDate
2014-11-24Publisher
Universitat Jaume IAbstract
Aquest és un Treball Final de Màster que mostra un Projecte de Millora Educativa basat en la
metodologia d’Investigació-Acció dut a terme per un alumne del màster en la seua estada en
pràctiques a un institut.
Els ... [+]
Aquest és un Treball Final de Màster que mostra un Projecte de Millora Educativa basat en la
metodologia d’Investigació-Acció dut a terme per un alumne del màster en la seua estada en
pràctiques a un institut.
Els grups on s’intenta portar la millora són dos tercers d’ESO. La problemàtica detectada és la falta
de participació i interès de l’alumnat cap a l’assignatura, en aquest cas concret Educació Plàstica i
Visual. Una vegada detectada aquesta problemàtica es comencen a recopilar dades per verificar
que això és cert. Quan queda palès, es busca bibliografia per tal de trobar l’arrel del problema i fer
canvis en el funcionament de les sessions per tal d’augmentar tal interès i participació i així, també,
millorar els resultats d’aprenentatge.
A l’inici s’observa que l’alumnat no presta molta atenció, no participa molt en classe, gran part no
porta el material de l’assignatura, alguns no entreguen les fitxes que els mana el professor i les
qualificacions no són gaire bones.
Per millorar això i recolzant-nos en la bibliografia especialitzada s’apliquen una sèrie de canvis que
consisteixen en canviar l’actitud del professor per fer-la més propera i fer sentir l’alumne valorat
(Bacete & Betoret, 1997) i implicar-lo en la classe, adaptar el temari a la seua realitat (experiències
i vida quotidiana) (Aguilar & Dorantes, 2010), utilitzant mètodes de participació, ja siguen durant
les classes explicatives (Bacete & Betoret, 1997) com en les activitats (Sanmarti, 2010), proposar
una tasca per treballar de manera col·laborativa (Sanmarti, 2010) recolzant-nos en l’ús de les TIC
(Calzadilla, 2002) (Casado, y otros, 2007) i qualificant-la, en un percentatge concret, mitjançant la
coavaluació.
Durant el procés del canvi les dades que es van recollint apunten a que les accions estan donant el
seu fruit i la predisposició dels alumnes cap a l’assignatura està canviant. En les observacions finals
notem que tot l’alumnat ha realitzat la tasca i només un no l’ha passat amb èxit. Cosa que ve a
demostrar que les accions han tingut un èxit elevat tenint en compte els objectius marcats però
que podem millorar, ja que algun aspecte ha empitjorat, sobretot a l’hora de mantindre l’ordre de
la classe.
L’actitud de l’alumnat al llarg de les sessions en les que hem establert les millores ha virat cap on
nosaltres ens havíem proposat, hem fet que els alumnes participen més en l’assignatura,
s’interessen més per aquesta i realitzen les tasques. A més, per la manera de treballar escollida els
resultats d’aprenentatge són millors ja que els grups eren heterogenis i, per tant, les qualificacions
augmenten.
Tot i això han sorgit noves situacions que calen millorar com el control de la classe en alguns
moments, el recull de les dades de la coavaluació, el funcionament del treball en grup i també la
recollida de dades de l’observació ja que, tot i que en general hem notat millores, com hem fet
tants canvis resulta difícil detectar quins han donat millores més rellevants i quins no o inclús
aquells que poden haver perjudicat. Per a això hem fet una proposta de millora encaminada a seguir amb les estratègies que han
funcionat i corregir les que no ho han fet com esperàvem com són controlar més les intervencions
amb torns de paraula i regles establertes entre tots, avaluar per part del professor o, en cas que
siga coavaluació, fer-ho mitjançant alguna aplicació informàtica que facilite el recull de dades,
aprofundir en les “regles” del treball en grup i fer nous qüestionaris més encaminats a observar el
resultat de les noves accions. [-]
Subject
Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes | Máster Universitario en Profesor/a de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas | Master's Degree in Secondary Education, Vocational Training and Language Teaching
Description
Treball final de Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes. Codi: SAP129. Curs acadèmic 2013-2014
Type
info:eu-repo/semantics/masterThesisRights
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess