Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributorMeseguer Costa, Sergio
dc.contributorUniversitat Jaume I. Departament de Ciències Agràries i del Medi Natural
dc.contributor.authorVerdeguer Traver, Sonia
dc.date.accessioned2014-05-15T13:44:29Z
dc.date.available2014-05-15T13:44:29Z
dc.date.issued2013-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/92231
dc.descriptionTreball de Fi de Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat. Curs 2012-2013ca_CA
dc.description.abstractAquest document representa el Treball Fi de Màster (TFM) del Màster en Professorat d’Educació Secundària Obligatòria, especialitat en Tecnologia i Informàtica, en el que s’ha elaborat un Programa d’Enriquiment Curricular des de l’àrea de Tecnologia. El programa va dirigit als alumnes del primer curs de batxillerat científic-tecnològic del centre I.E.S Matilde Salvador, on es va realitzar el Pràcticum del Màster. L’objecte principal d’aquest TFM es atendre a la diversitat en l’aula, considerant els interessos, les motivacions i habilitats dels alumnes amb altes capacitats, alta motivació i bons resultats acadèmics, per tal de donar-los una resposta adequada a les seues necessitats. Aquesta resposta educativa es donarà baix uns principis d’educació integradora i inclusiva, aplicant estratègies pedagògiques que potencien el desenvolupament de les capacitats que presenta l'alumnat d'alt rendiment/capacitat (a través de la realització de projectes i activitats d'aprenentatge al nivell i ritme apropiat a les seues necessitats) i proporcionant-los experiències per millorar el pensament crític, lògic i creatiu, necessari en el desenvolupament eficient del coneixement i per propiciar una actitud d'aprenentatge autònom. Abans de desenvolupar el programa, es fa una anàlisi del marc teòric en el que s’integra el treball, fent un estudi de les diverses teories sobre altes capacitats intel·lectuals i analitzant les possibles mesures d’atenció cap a aquest alumnat. Després d’analitzar les diferents teories sobre la intel·ligència, considerant les característiques particulars dels alumnes amb altes capacitats i tenint en compte el context en el que s’emmarca el programa, es conclou que l’enriquiment curricular, consistent en realitzar ajustos curriculars individualitzats, és l'estratègia que ha demostrat major efectivitat global (Renzulli, 1994). El programa es fonamenta en la teoria soci-cognitiva i es pretén que els alumnes treballen amb totes les intel·ligències (intel·ligències múltiples de Gardner, 1983) per a desenvolupar les diferents habilitats del pensament. D’altra banda, tenint en compte un proverbi xinés que diu "Ho escolte i oblide, ho veig i recorde, ho faig i entenc", s’han desenvolupat les activitats per a afavorir l’aprenentatge significatiu i que l’alumne aprenga fent. El plantejament d’un treball per projectes, ha resultat ser una metodologia molt apropiada per als alumnes amb altes capacitats: és un model flexible que permet als alumnes aprendre al seu ritme, permet que tot el grup-classe es beneficie de les seues capacitats (peer tutoring) i, a més a més, es un mètode integrador al afavorir l’aprenentatge cooperatiu. Finalment es pot concloure que, en la mesura en la que s’ha pogut implementar aquesta proposta, l’aplicació d’un programa d’enriquiment curricular, basat en un aprenentatge constructiu i col·laboratiu, es una bona mesura d’atenció a la diversitat, doncs manté els principis d’una educació inclusiva, augmenta la motivació dels alumnes i afavoreix la seua socialització amb els companys.ca_CA
dc.description.abstractThis work stands for the Master's dissertation on Teaching at Compulsory Secondary Education – also known as PGCE in the UK–, IT major, in which a Curriculum Enhancement Programme has been devised from the Technology area. The programme is aimed at I.E.S Matilde Salvador Sixth form first-year students, where the Practicum was carried out. The main object is to enhance attention to diversity in class, regarding interests, motivation and skills of highly capable and motivated students with good academic results, so as to give a suitable response to satisfy their needs. This eduactional answer will be given under integration, inclusive education principles. Pedagodic strategies will foster the ability development of highly capable and highly performing students –by carrying out projects and learning activities to such a suitable level and pace according to their needs. Experiences to improve critical, logical and creative thinking will be provided, as they are necessary for the knowledge efficient development as well as to favour an autonomous learning attitude. Before developing the programme, an analysis of the theoretical framework is made, by studying the different theories about intellectual high capacities and analysing the possible measures of attention towards this kind of student. After analysing the different theories of intelligence, regarding the specific characteristics of highly capable students and the context which the programme is defined in, it may be concluded that the curriculum enhancement –consisting of making individual curriculum adjustments– is the strategy which has shown the highest global effectiveness (Renzulli, 1994). The programme is based on the socio-cognitive theory and students are aimed to work with all the intelligences (Gardner multiple intelligences, 1983) in order to develop the different thinking abilities. In addition, regarding the Chinese proverb which says 'I hear and I forget. I see and I remember. I do and I understand.', some activities have been devised to favour significant learning so that the student can learn by doing. The approach of a project-based work has turned out to be a suitable methodology for highly capable students: it is a flexible model which allows students to learn at their pace, which allows the whole class to take advantage of each other's abilities (peer tutoring), and what is more, it is a method of integration as it favours the cooperative learning. Finally, it may be concluded that, to the extent that this proposal has been able to be devised, the application of a curriculum enhancement programme based on a constructive, collaborative learning is an appropriate measure of attention to diversity, for it keeps the principles of an inclusive education, increases students motivation and favours their socialising with their classmates.ca_CA
dc.format.extent86 p.
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isocatca_CA
dc.publisherUniversitat Jaume Ica_CA
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 Spain
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.subjectCurriculum Enhancement Programmeca_CA
dc.subjectHighly gifted studentsca_CA
dc.subjectInclusive educationca_CA
dc.subjectConstructive learningca_CA
dc.subjectDiversityca_CA
dc.titleAtenció a la diversitat: programa d'enriquiment curricular de Tecnologia en Batxilleratca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisca_CA
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_CA


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

Attribution-ShareAlike 4.0 Spain
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como: Attribution-ShareAlike 4.0 Spain