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dc.contributor.authorPeris Albentosa, Tomás
dc.date.accessioned2014-03-13T13:06:58Z
dc.date.available2014-03-13T13:06:58Z
dc.date.issued2014-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/87069
dc.description.abstractThe aim of this paper is to show that rather than the municipality and the crown playing no role in water management in the Huerta de Valencia (the fertile farming lands around the city of Valencia), they were in fact political authorities that were heavily involved in this decision-making. I argue that it was a formally somewhat different way of exercising local autonomy due to the particular features of municipal power in the big city, which was the capital of the kingdom, but not for that reason was it more comprehensive than in the rest of Valencian irrigation channels. In addition to not being a radically specific exception as is often suggested (“management by autonomous user enterprises” as opposed to the other model of “municipal control”), neither was it an immutable formula. It was subject to a process of early demunicipalisation which, based on more direct and intense involvement of the capital’s council in the 13th and 14th centuries, gradually took hold and culminated in the 18th century bylaws, codes that consecrated the previous practice of governance of the irrigation channels of the Vega by an elected oligarchic board.ca_CA
dc.description.abstractEl objetivo del presente artículo consiste en mostrar que ni el municipio ni la corona fueron instituciones ajenas a la gestión hidráulica realizada en la Huerta sino, por el contrario, instancias políticas imbricadas en la toma de este tipo de decisiones. Sostengo que se trató de una modalidad de ejercer la autonomía local formalmente algo distinta, debido a las características particulares que presentaba el poder municipal en la gran urbe que era la capital del reino, pero no por ello mucho más completa que en el resto de acequias valencianas. Además de no ser una excepción radicalmente específica, como suele presentarse («gestión por entidades autónomas de usuarios» contrapuesta al otro modelo de «control municipal»), tampoco fue una fórmula inmutable. Estuvo sujeta a un proceso de desmunicipalización precoz que, desde una participación más directa e intensa del concejo de la capital en los siglos xiii y xiv, fue afianzándose hasta culminar en las ordenanzas dieciochescas, códigos que consagraron la praxis previa del gobierno de las acequias de la Vega por parte de una junta de electos oligárquica.ca_CA
dc.format.extent41 p.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isospaca_CA
dc.publisherSociedad Española de Historia Agrariaca_CA
dc.relation.isPartOfSeriesDocumentos de Trabajo; 14-04
dc.rights© Marzo 2014, Tomás Peris-Albentosaca_CA
dc.rights.urihttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/*
dc.subjectHuerta de Valenciaca_CA
dc.subjectirrigationca_CA
dc.subjectwater managementca_CA
dc.subjectnested enterprisesca_CA
dc.subjectcommonsca_CA
dc.subjectmunicipal involvementca_CA
dc.subjectregadíoca_CA
dc.subjectgestión hidráulicaca_CA
dc.subjectanidamiento institucionalca_CA
dc.subjectrecursos comunalesca_CA
dc.subjectimbricación municipalca_CA
dc.titleEl ejercicio de la autonomía local en las acequias de la huerta de Valencia: la olvidada imbricación municipal (siglos XIII-XIX)ca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/workingPaperca_CA
dc.subject.jelN53ca_CA
dc.subject.jelQ25ca_CA
dc.subject.jelD74ca_CA
dc.subject.jelO47ca_CA
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_CA


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