Speaking metaphors in audio description for children: processing meaning through visual and aural stimuli
Ver/ Abrir
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/10
comunitat-uji-handle2:10234/158177
comunitat-uji-handle3:10234/617
comunitat-uji-handle4:10234/185402
REVISTESMetadatos
Título
Speaking metaphors in audio description for children: processing meaning through visual and aural stimuliAutoría
Fecha de publicación
2019-11-01Editor
Publicacions de la Universitat Jaume ICita bibliográfica
ZABROCKA, Monika (2019). Speaking metaphors in audio description for children: processing meaning through visual and aural stimuli. Cultura, Lenguaje y Representación, 2019, vol. 22, p. 153-169Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión de la editorial
http://www.e-revistes.uji.es/index.php/clr/article/view/3957Palabras clave / Materias
Resumen
The study described here aimed at evaluating how the presence of
metaphors in audio description (AD) dedicated to children in early-school age
influences their reception of animated films – that is the understanding ... [+]
The study described here aimed at evaluating how the presence of
metaphors in audio description (AD) dedicated to children in early-school age
influences their reception of animated films – that is the understanding of the plot
and the level of amusement, which may be enhanced by the AD’s figurative language. Above all, however, its goal was to establish whether the presence of metaphors in AD track encourages children to repeat them in their own statements
and if children are able to learn the meaning of metaphors by the context introduced by the film’s visual layer and/or by the audio tracks comprising dialogues,
background sounds and AD itself. Finally, it wanted to find out if there are any
differences (and, if so, what they are) between children with and without visual
impairment in the understanding and/or revealing the meaning of the figurative
language of AD scripts heard. [-]
El estudio descrito aquí tiene como objetivo evaluar cómo la presencia
de metáforas en la audiodescripción (AD) dirigida a niños en edad escolar temprana influye en su recepción de películas animadas, es decir, la ... [+]
El estudio descrito aquí tiene como objetivo evaluar cómo la presencia
de metáforas en la audiodescripción (AD) dirigida a niños en edad escolar temprana influye en su recepción de películas animadas, es decir, la comprensión de
la trama y el nivel de diversión, que puede ser mejorado por el lenguaje figurativo
de la AD. Pero, por encima de todo, su objetivo es establecer si la presencia de
metáforas en la pista AD alienta a los niños a repetirlas en sus propias declaraciones y si los niños pueden aprender el significado de las metáforas por el contexto introducido por el formato visual de la película y/o por las pistas de audio
que comprenden diálogos, sonidos de fondo y AD. Finalmente, este artículo se
plantea averiguar si existen diferencias (y, de ser así, cuáles son) entre los niños
con y sin discapacidad visual en la comprensión y/o revelación del significado
del lenguaje figurativo de los guiones de AD escuchados. [-]
Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones
- CLR_2019_núm.22 [11]