Show simple item record

dc.contributor.authorBrisson, Fernande Marie Françoise
dc.date.accessioned2018-09-27T09:08:07Z
dc.date.available2018-09-27T09:08:07Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationBRISSON, Fernande Marie Françoise. Soñar el porvenir, un acto de creación infantil. kult-ur: revista interdisciplinària sobre la cultura de la ciutat, 2018, vol. 5, no 9, p. 137-156.ca_CA
dc.identifier.issn2386-5458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/176331
dc.description.abstractAquest treball mostra els resultats d’una investigació-intervenció per Somiar el futur. La seua peculiaritat va consistir a crear situacions d’indagació per visibilitzar els imaginaris instituïts restrictius en el fet de somiar, pels arrelaments materials i simbòlics de les condicions socials, culturals i econòmiques de vulnerabilitat en els nens i nenes. La investigació-intervenció es va realitzar entre 2014 i 2016 durant els últims graus de Primària, en una escola vespertina situada en una zona marginal-industrial a Cuernavaca, Morelos, Mèxic. Se sosté que l’acte de creació d’escenaris de futur en l’infant potencia el seu transitar de la infantesa a l’adultesa, mitjançant processos que operen com a recursos per establir un projecte de vida. El treball va consistir a dissenyar cada situació per indagar les maneres de percebre el món i, simultàniament, imaginar escenes de futur. Així els angles d’investigació-intervenció a articular-disloquen cànons convencionals d’investigació. Cada situació a encadenar-tàcticament va produir trajectòries de configuració per a un imaginari radical (Castoriadis, 2002) que van desplegar somnis de futur.ca_CA
dc.description.abstractThis article presents the results of an investigation-intervention Dreaming the future, which consisted of creating situations of ludic inquiry to reveal instituted social imaginary (Castoriadis), expressed as restrictions to the act of dreaming caused by the symbolic and material roots of the social, cultural and economic conditions of vulnerability among children. The investigation and intervention took place from 2014 to 2016 with boys and girls in the fifth and sixth grades in an elementary school located in a marginal industrial zone in Cuernavaca, Morelos, Mexico. We start from the premise that creating future scenarios enhances the transition from childhood to adulthood though processes that act as resources to establish a life project. In the investigation-educational intervention the children were given exercises in which they outlined and followed trajectories for their dreams of the future, juxtaposing imagination and reality. Situations were designed to explore the way they perceive the world, and that at the same time offered other possibilities for imagination. One situation triggered other situations, creating configuration trajectories for a radical imaginary (Castoriadis), from which their dreams of the future unfolded.ca_CA
dc.description.abstractEste trabajo muestra los resultados de una investigación-intervención para Soñar el porvenir. Su peculiaridad consistió en crear situaciones de indagación para visibilizar los imaginarios instituidos restrictivos en el soñar, por los arraigos materiales y simbólicos de las condiciones sociales, culturales y económicas de vulnerabilidad en los niños y niñas. La investigación-intervención se realizó entre 2014 y 2016 durante los últimos grados de Primaria, en una escuela vespertina ubicada en una zona marginal-industrial en Cuernavaca, Morelos, México. Se sostiene que el acto de creación de escenarios de porvenir en el infante potencia su transitar de la niñez a la adultez, mediante procesos que operan como recursos para establecer un proyecto de vida. El trabajo consistió en diseñar cada situación para indagar los modos de percibir el mundo y, simultáneamente, imaginar escenas de porvenir. Así los ángulos de investigación-intervención al articularse dislocan cánones convencionales de investigación. Cada situación al encadenarse tácticamente produjo trayectorias de configuración para un imaginario radical (Castoriadis, 2002) que desplegaron sueños de porvenir.ca_CA
dc.format.extent22 p.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isospaca_CA
dc.publisherUniversitat Jaume I. Servei d'Activitats Socioculturals (SASC)ca_CA
dc.publisherSeminari Permanent d'Aprenentatge en Participació Comunitària 'Garbell'ca_CA
dc.relation.isPartOfkult-ur: revista interdisciplinària sobre la cultura de la ciutat, 2018, vol. 5, no 9ca_CA
dc.rightsAtribución-NoComercial 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/*
dc.subjectsueñosca_CA
dc.subjectporvenirca_CA
dc.subjectalteridadca_CA
dc.subjectintervención educativaca_CA
dc.subjectsomnisca_CA
dc.subjectavenirca_CA
dc.subjectalteritatca_CA
dc.subjectintervenció educativaca_CA
dc.subjectdreamsca_CA
dc.subjectfutureca_CA
dc.subjectothernessca_CA
dc.subjecteducational interventionca_CA
dc.titleSoñar el porvenir, un acto de creación infantilca_CA
dc.title.alternativeDreaming the Future, an Act of Children's Creationca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca_CA
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.6035/Kult-ur.2018.5.9.5
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_CA
dc.relation.publisherVersionhttp://www.e-revistes.uji.es/index.php/kult-ur/article/view/3300ca_CA


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial 4.0 Internacional