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dc.contributor.authorGirona Montañés, Ana
dc.contributor.otherÁvila Rivera, César
dc.contributor.otherUniversitat Jaume I. Departament de Psicologia Bàsica, Clínica i Psicobiologia
dc.date.accessioned2018-01-08T13:45:22Z
dc.date.available2018-01-08T13:45:22Z
dc.date.issued2017-07-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/171610
dc.descriptionTreball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs acadèmic: 2016/2017ca_CA
dc.description.abstractMusical performance and rhythm is a voluntary movement that involves the motor areas working with the auditory cortex. Rhythm is a cognitive function that requires coordination between auditory and motor zones. The motor system is responsible for the movement of the body and is composed of several areas (the primary motor cortex, premotor, basal ganglia and cerebellum) that interact to perform the action. The music is composed by tone and rhythm, in the latter it focuses the present study, which performs a task of rhythm (Tapping Task). The aim of this work is to study the anatomical correlates of rhythm. Participants (n = 94) were organized into four groups based on musical experience (musicians or non-musicians) and laterality (right-handed or left-handed) and completed a Tapping task with a frequency of 2 Hz with both hands. The results showed that left-handed musicians perform better than right-handed musicians and controls. At the level of anatomical correlates, the best execution was associated with larger volumes of gray matter in primary auditory and motor areas, and with less volume in the extrapyramidal system (nucleus putamen and cerebellum). The results showed how individual anatomical differences in auditory-motor zones determine the level of rhythm performance.ca_CA
dc.description.abstractLa ejecución musical y el ritmo es un movimiento voluntario que implica que las áreas motoras trabajen con las auditivas. El ritmo es una función cognitiva que requiere la coordinación entre zonas auditivas y motoras. El sistema motor es el responsable del movimiento del cuerpo y está compuesto por diversas áreas (la corteza motora primaria, la premotora, los ganglios basales y el cerebelo) que interactúan para ejecutar la acción. La música está compuesta por el tono y el ritmo, en este último se focaliza el presente estudio, que realiza una tarea de ritmo (Tapping Task). El objetivo de este trabajo es estudiar los correlatos anatómicos del ritmo. Los participantes (n = 94) se organizaron en cuatro grupos según la experiencia musical (músicos o no músicos) y la lateralidad (diestros o zurdos) y completaron una tarea de Tapping con una frecuencia de 2 Hz con ambas manos. Los resultados mostraron que el grupo de músicos zurdos realizan mejor la tarea que los controles y los músicos diestros. A nivel de correlatos anatómicos, la mejor ejecución se asociaba con volúmenes mayores de sustancia gris en áreas auditivas y motoras primarias, y con menor volumen en el sistema extrapiramidal (núcleo putamen y cerebelo). Los resultados mostraron cómo diferencias individuales anatómicas en zonas auditivo-motoras determinan el nivel de ejecución de ritmos.ca_CA
dc.format.extent38 p.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isospaca_CA
dc.publisherUniversitat Jaume Ica_CA
dc.subjectGrau en Psicologiaca_CA
dc.subjectGrado en Psicologíaca_CA
dc.subjectBachelor's Degree in Psychologyca_CA
dc.subjectMotor systemca_CA
dc.subjectLateralityca_CA
dc.subjectMusicca_CA
dc.subjectLearningca_CA
dc.subjectPutamenca_CA
dc.subjectTapping Taskca_CA
dc.subjectMRIca_CA
dc.subjectAuditory cortexca_CA
dc.subjectSistema motorca_CA
dc.subjectLateralidadca_CA
dc.subjectMúsicaca_CA
dc.subjectAprendizajeca_CA
dc.subjectPutamenca_CA
dc.subjectCórtex auditivoca_CA
dc.titleCorrelatos anatómicos del ritmoca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisca_CA
dc.educationLevelEstudios de Gradoca_CA
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccessca_CA


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