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dc.contributor.authorBerenguer Forner, Carmen
dc.contributor.authorRoselló, Belén
dc.contributor.authorBaixauli Fortea, Inmaculada
dc.contributor.authorGarcía Castellar, Rosa
dc.contributor.authorColomer Diago, Carla
dc.contributor.authorMiranda, Ana
dc.date.accessioned2018-01-08T12:24:08Z
dc.date.available2018-01-08T12:24:08Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn0214-9915
dc.identifier.issn1886-144X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/171607
dc.description.abstractBackground: The social maladjustment suffered by many children with attention defi cit hyperactivity disorder (ADHD) is maintained over time, increasing the risk of subsequent adverse outcomes. The objectives of the study were to explore the mechanisms that operate between ADHD symptoms and social problems with peers, considering the mediation of FE and ToM. Method: 35 children with ADHD and 37 with typical development matched in age and IQ were compared. Parents assessed ToM skills and relationships with peers, and teachers provided EF ratings. Results: The analyses showed statistically signifi cant indirect mediation effects of EF in the relationship between ADHD symptoms and problems in relationships with peers, whereas ToM did not show these effects. Conclusions: EF impairments contribute to the social diffi culties of children with ADHD.ca_CA
dc.description.abstractAntecedentes: el desajuste social de muchos niños con Trastorno por Défi cit de Atención con Hiperactividad (TDAH) se mantiene con el tiempo, aumentando el riesgo de resultados adversos. Los objetivos del estudio fueron explorar los mecanismos que operan entre los síntomas del TDAH y los problemas sociales con los compañeros, teniendo en cuenta el papel de FE y ToM. Método: se compararon 35 niños con TDAH y 37 con desarrollo típico de edad y QI. Los padres evaluaron las habilidades y las relaciones con los compañeros, y los maestros proporcionaron califi caciones EF. Resultados: los análisis mostraron efectos de mediación indirecta estadísticamente signifi cativos de EF en la relación entre los síntomas del TDAH y los problemas en las relaciones con los compañeros, mientras que ToM no mostró estos efectos. Conclusiones: los défi cits en EF contribuyen a las difi cultades sociales de los niños con TDAH.ca_CA
dc.format.extent6 p.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isoengca_CA
dc.publisherColegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturiasca_CA
dc.relation.isPartOfPsicothema 2017, Vol. 29, No. 4.ca_CA
dc.subjectADHD symptomsca_CA
dc.subjectexecutive functioningca_CA
dc.subjectproblems with peersca_CA
dc.subjecttheory of Mindca_CA
dc.subjectsíntomas del ADHDca_CA
dc.subjectfuncionamiento ejecutivoca_CA
dc.subjectproblemas con los compañerosca_CA
dc.subjectteoría de la Menteca_CA
dc.titleADHD Symptoms and peer problems: Mediation of executive function and theory of mindca_CA
dc.title.alternativeSíntomas de TDAH y problemas con los compañeros: mediación del funcionamiento ejecutivo y de la teoría de la menteca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca_CA
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7334/psicothema2016.376
dc.relation.projectIDPSI2016-78109 (AEI/FEDER, UE) ; UV-INVPREDOC15-265889ca_CA
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_CA
dc.relation.publisherVersionhttp://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=4429ca_CA
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionca_CA


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