Metodologies relacionades amb les ciències socials a la II República i al Franquisme
Ver/ Abrir
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71324
comunitat-uji-handle3:10234/98725
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMEste recurso está restringido
Metadatos
Título
Metodologies relacionades amb les ciències socials a la II República i al FranquismeAutoría
Tutor/Supervisor; Universidad.Departamento
Selma, Sergi; Unversitat Jaume I. Departament d'EducacióFecha de publicación
2017-06-14Editor
Universitat Jaume IResumen
En aquest treball de Fi de Grau es tracta la pedagogia de les ciències socials entesa en dos
contextos històrics contraposats: la II República i la dictadura feixista. Tenint en compte els
referents educatius adoptats ... [+]
En aquest treball de Fi de Grau es tracta la pedagogia de les ciències socials entesa en dos
contextos històrics contraposats: la II República i la dictadura feixista. Tenint en compte els
referents educatius adoptats per l'escola de la II República i que es trenquen completament
durant l'ensenyament que es porta a terme a la dictadura franquista.
La pedagogia de les ciències socials es troba immersa en diferents metodologies que tracten
de manera molt diversa aquesta àrea del coneixement. Unes metodologies que poden ser de
caire crític i que es treballen amb la predisposició de fer un gir radical en l'ensenyamentaprenentatge.
Metodologies que venen precedides per uns referents que trenquen amb la idea
establerta d'educació, com són el Krausisme i la Lliure Institució d'Ensenyament. Els mètodes
transgresors serien els utilitzats en la II República i agafen especial importància: l'Escola Nova,
el mètode Decroly, el mètode Freinet o l'Escola Moderna de Ferrer i Guàrdia.
D'altra banda apareix el contrast amb metodologies tradicionalistes i que busquen la rigidesa i
la impartició d'un coneixement únic, un coneixement que no té altres alternatives.
Aquestes metodologies s'utilitzen durant la dictadura franquista i agafa especial importància el
mètode memorístic.
Aquestes maneres de tractar l'ensenyament i en especial les ciències socials agafa sentit en
cada context històric, amb la recerca d'una educació crítica relacionem els ideals republicans
que volen un canvi en la societat. Amb la recerca d'una educació autoritària i el seguiment dels
estàndards imposats relacionem el règim franquista amb el qual volem crear individus
seguidors de les normes i les directrius de la dictadura.
El tractament de la geografia i la història és molt important tant per als interessos d'un context
politico-històric com per als de l'altre, principalment per la importància de les ciències socials en
l'àmbit del creixement del propi individu.
Amb el tractament que farem d'aquestes matèries realitzarem una orientació cap al tipus de
ciutadans que esperem obtindre, a més de quines idees volem transmetre.
Mitjançant la història ,que és una ciència objectiva, es fan diverses interpretacions que tenen un
objectiu: guiar l'individu per un camí determinat.
En tot moment trobem la contraposició entre proporcionar ferramentes per a un pensament
més propi i més científic que seria intrínsec a la II República i el seu oposat, impartir uns
coneixements més inflexibles i basats en la fe, característics de la dictadura franquista. [-]
Palabras clave / Materias
Descripción
Treball Final de Grau en Mestre o Mestra d'Educació Primària. Codi: MP1040. Curs acadèmic: 2016/2017
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDerechos de acceso
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess