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dc.contributor.authorCarbayo López de Pablo, Teresa
dc.date.accessioned2017-03-01T08:54:33Z
dc.date.available2017-03-01T08:54:33Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationCARBAYO LÓPEZ DE PABLO, Teresa. Soledad y no-lugares: la mujer hopperiana en la novela de Jean Rhys. Viaje a la oscuridad. Dossiers feministes, 2015, no 20, p. 303-319.ca_CA
dc.identifier.issn1139-1219
dc.identifier.issn2340-4930
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/166356
dc.description.abstractDuring the last decades, the concept of solitude has been articulated by the feminist discourse as an integrating process for women, driving them towards self-analysis beyond gender constructions (Lagarde, 2012). However, to Anna Morgan –the main character in Jean Rhys’ Voyage in the Dark (1934) – the solitude experienced in her hotel rooms is perceived as alienating and fragmentary. It is the point of this paper to show that in order to understand solitude as a constituent element of women’s autonomy it is necessary for them to have a place to identify with. As a result, the settings in Rhys’ novel, characterized by their impersonal and in-between status and which Marc Augé calls non-places, prevent Anna from using solitude to analyze and articulate her subjectivity. Moreover, her economic dependence from men hampers her ability to understand solitude as a fertile and autonomous space.ca_CA
dc.description.abstractEn las últimas décadas el discurso feminista ha articulado la soledad como un proceso integrador para la mujer, conduciendo al auto-análisis al margen de construcciones del género (Lagarde, 2012). Sin embargo, para Anna Morgan ­­–protagonista de la novela de Jean Rhys Viaje a la oscuridad (1934)– la soledad experimentada en los hoteles se perfila como un espacio fragmentario y alienante. En este artículo parto de la necesidad de un lugar con el que identificarse para que la soledad se viva como elemento constituyente de la autonomía. Como resultado, los lugares intermedios e impersonales en los que se desarrolla la acción de esta novela y que Marc Augé denomina no-lugares, impiden que Anna utilice la soledad para analizar y articular su subjetividad. La dependencia económica del hombre que éstos implican agudiza, además, la imposibilidad de entender la soledad como un espacio fértil y autónomo.ca_CA
dc.format.extent17 p.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isospaca_CA
dc.publisherUniversitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènereca_CA
dc.relation.isPartOfDossiers feministes, 2015, no. 20ca_CA
dc.subjectsoledadca_CA
dc.subjectmujerca_CA
dc.subjectJean Rhysca_CA
dc.subjectNo-Lugarca_CA
dc.subjecthotelca_CA
dc.subjectMarcela Lagardeca_CA
dc.subjectsolitudeca_CA
dc.subjectwomanca_CA
dc.subjectNon-Placeca_CA
dc.titleSoledad y no-lugares: la mujer hopperiana en la novela de Jean Rhys. Viaje a la oscuridadca_CA
dc.title.alternativeSolitude and non-places: the hopper-like woman in Jean Rhys’ Voyage in the Darkca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca_CA
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_CA
dc.relation.publisherVersionhttp://www.e-revistes.uji.es/index.php/dossiers/article/view/1773/1813ca_CA


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