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dc.contributor.authorGarcía-Ranedo, Mar
dc.date.accessioned2017-02-09T09:58:56Z
dc.date.available2017-02-09T09:58:56Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationGARCÍA-RANEDO, Mar. Fotografía sudafricana y género. Asparkía. Investigació feminista, 2016, no 28, p. 51-73.ca_CA
dc.identifier.issn1132-8231
dc.identifier.issn2340-4795
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/165943
dc.description.abstractThis article introduces the photography as a structure of meaning from which to analyzes the real-literal and subjectivity. This peculiarity has been constituted as an ideal language in dealing with the specificities in the field of cultural practices, the construction of memory and gender identity discourse within the African context. We have analyzed the similarities generated by the first anthropological photo reports with the colonial continuum and posterior segregationist regimes such as apartheid in South Africa, exerting a hegemonic gaze away from the cultural and social particularities as well as race, gender, sex and sexuality differences. This has led us to the exploration and interpretation of the activist side of the current African photography, which analyzes the identity from all streams related to gender and racialist issues: racial control as biopower and social and political power over the body, sexual difference and sexuality. Under that rejection of the normative, photographs of Santu Mofokeng, Samuel Fosso and Zanele Muholi are visual demonstrations that articulate the conflicting nature of identity and gender in a scenario like the African which, rooted in a precarious political and economic order, carries systemic violence that manifests itself in terms of criminalization, marginalization and exclusion.ca_CA
dc.description.abstractEste artículo introduce lo fotográfico como una estructura de significación desde la que se analiza lo real-literal y lo subjetivo. Esta peculiaridad ha hecho que se constituya como un lenguaje idóneo en la especificidad del ámbito de las prácticas culturales y la construcción de la memoria y el discurso identitario de género, en este caso, en Sudáfrica. Hemos analizado las concomitancias que generan los primeros fotoreportajes con el continuum colonial, ejerciendo una mirada hegemónica alejada de las particularidades culturales y sociales, de las diferencias de raza, clase, sexo o religión. Hasta llegar a la vertiente activista de la actual fotografía sudafricana, la cual y desde un análisis discursivo coincidente con posiciones críticas como la de Judith Butler sobre el género o Gayatri Spivak y el sujeto post-colonial, cuestiona asuntos relativos al control social y patriarcal sobre el cuerpo de las mujeres o el transfeminismo, la identidad y las teorías queer.ca_CA
dc.format.extent23 p.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isospaca_CA
dc.publisherPublicacions de la Universitat Jaume Ica_CA
dc.relation.isPartOfAsparkía: investigació feminista, 2016, núm. 28ca_CA
dc.subjectfotografíaca_CA
dc.subjectidentidadca_CA
dc.subjectmujerca_CA
dc.subjectgéneroca_CA
dc.subjectrazaca_CA
dc.subjectsexoca_CA
dc.subjectsexualidadca_CA
dc.subjectsubjetividadca_CA
dc.subjectapartheidca_CA
dc.subjectÁfricaca_CA
dc.subjectphotographyca_CA
dc.subjectidentityca_CA
dc.subjectwomanca_CA
dc.subjectgenderca_CA
dc.subjectraceca_CA
dc.subjectsexca_CA
dc.subjectsexualityca_CA
dc.subjectapartheidca_CA
dc.subjectAfricaca_CA
dc.titleFotografía sudafricana y géneroca_CA
dc.title.alternativePhotography and Gender in Áfricaca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca_CA
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_CA
dc.relation.publisherVersionhttp://www.e-revistes.uji.es/index.php/asparkia/article/view/1813/1887ca_CA


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