Show simple item record

dc.contributor.authorBotella Nicolás, Ana María
dc.contributor.authorFernández Maximiano, Rafael
dc.contributor.authorMartínez Gallego, Silvia
dc.date.accessioned2016-12-02T08:34:24Z
dc.date.available2016-12-02T08:34:24Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationBOTELLA NICOLÁS, Ana María; FERNÁNDEZ MAXIMIANO, Rafael; MARTÍNEZ GALLEGO, Silvia. Estudio comparativo del lenguaje musical con alumnado de enseñanza secundaria: música clásica versus música festera. Dedica. Revista de Educação e Humanidades, 2014, no 5, p. 313-325.ca_CA
dc.identifier.issn2182-018X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/164887
dc.description.abstractThis paper is part of a larger research project that deals with the didactic use of Festera Music in the music classroom at secondary level. The principal aim of this research was to ascertain whether this kind of music may be suitable as proper curricular material at secondary school just as classical music is. We define Festera Music as music that is specifically composed and played at this festival. There are three kinds of pieces, all of them meant to be played in parades: Pasodobles, Festera marches and Christian Marches. To develop this research two different teaching units were designed. The original idea was to work through audition to diferent kinds of music with the same kinds of parameters to find out if the learning process becomes easier with the Festera Music. To that end quantitative and qualitative methods were combined, the former to describe different variables of interest, and the latter to deepen our analysis and to complete the quantitative information. Our intention was to systematize data so as to be able to take them into account when proposing procedures for their study or when designing curricular materials to be developed in the classroom.ca_CA
dc.description.abstractEste trabajo forma parte de una investigación de mayores dimensiones sobre la aplicación didáctica de la Música Festera en el aula de enseñanza secundaria. El objetivo principal de este estudio ha sido comprobar si esta música puede ser un material curricular adecuado para trabajar contenidos musicales de la misma manera que lo hacemos con la música culta. Entendemos por Música Festera aquellas composiciones compuestas e interpretadas ex profeso para la Fiesta de Moros y Cristianos y que se materializan en sus tres formas para el desfile: pasodobles, marchas moras y marchas cristianas. Para llevar a cabo este estudio se han diseñado dos unidades didácticas en las que a través de la audición se han trabajado los mismos parámetros con músicas distintas para comprobar si esta facilita el aprendizaje de los contenidos en comparación con la música clásica. Para ello, se han combinado métodos de orientación cuantitativa -para describir las variables de interés y hacer las comparaciones necesarias- y métodos de orientación cualitativa -para profundizar y completar la información cuantitativa obtenida-. Se pretende, en definitiva, sistematizar la información para poder tenerla en cuenta de cara a formular propuestas sobre su estudio o elaborar materiales curriculares para trabajarla en el aula.ca_CA
dc.format.extent13 p.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isospaca_CA
dc.publisherUniversidad de Granadaca_CA
dc.relation.isPartOfDedica. Revista de Educação e Humanidades, 2014, no 5ca_CA
dc.rightsReconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectmusical languageca_CA
dc.subjectsecondary schoolca_CA
dc.subjectdidactic unitca_CA
dc.subjectFestera musicca_CA
dc.subjectlenguaje musicalca_CA
dc.subjectenseñanza secundariaca_CA
dc.subjectunidad didácticaca_CA
dc.subjectmúsica festeraca_CA
dc.titleEstudio comparativo del lenguaje musical con alumnado de enseñanza secundaria: música clásica versus música festejaca_CA
dc.title.alternativeA comparative study of Musical Language involving Secondary School students: Classical Music vs Festera Musicca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookca_CA
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_CA


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España