Funcionamiento ejecutivo y rendimiento matemático: un estudio longitudinal
View/ Open
Impact
Scholar |
Other documents of the author: Mercader, Jessica; Pinto Tena, Vicente; Siegenthaler, Rebeca; Presentación, M. Jesús; Miranda Casas, Ana; Badenes-Gasset, Ana
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8034
comunitat-uji-handle3:10234/8637
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadata
Title
Funcionamiento ejecutivo y rendimiento matemático: un estudio longitudinalAuthor (s)
Date
2016Publisher
Asociación INFADISSN
0214-9877Bibliographic citation
Jessica Mercader Ruiz, Vicente Pinto Tena, Rebeca Siegenthaler Hierro, María Jesús Presentación Herrero, Miranda Casas, A., Badenes-Gasset, A.. INFAD(International Journal of Developmental and Educational Psychology). Funcionamiento ejecutivo y rendimiento matemático: un estudio longitudinal. Num. 1(1). pp. 323-331. 2016 Internacional (científic). INFAD (International Journal of Developmental and Educational Psychology).Type
info:eu-repo/semantics/articleVersion
info:eu-repo/semantics/publishedVersionSubject
Abstract
El objetivo del presente estudio longitudinal consistió en examinar el poder predictivo de las funciones
ejecutivas de inhibición y memoria de trabajo (MT) evaluadas en Educación Infantil (T1)
sobre los aspectos ... [+]
El objetivo del presente estudio longitudinal consistió en examinar el poder predictivo de las funciones
ejecutivas de inhibición y memoria de trabajo (MT) evaluadas en Educación Infantil (T1)
sobre los aspectos formales e informales del rendimiento matemático en 2º de Educación Primaria
(T2). La muestra inicial estuvo conformada por 209 preescolares de 5 a 6 años, de los que un 86.12
% de los sujetos volvieron a ser evaluados en el T2 (7-8 años). En el T1, se administraron seis tareas
neuropsicológicas relacionadas con las funciones ejecutivas de inhibición y MT verbal y visoespacial.
En el T2, se aplicó la batería TEMA-3 (Gingsburg y Baroody, 2003) para evaluar diferentes
aspectos relacionados con el rendimiento matemático. Los resultados mostraron que 5 de las 6 tareas
aplicadas en Educación Infantil son capaces de predecir el rendimiento matemático posterior, con
un especial peso de la MT verbal. Se comentan las implicaciones de estos hallazgos para la investigación
y la práctica psicoeducativa. [-]
This longitudinal study aimed to analyze the predictive power of the executive functions of inhibition
and working memory (WM) assessed at Kindergarten (T1) on the formal and informal aspects
of the mathematical ... [+]
This longitudinal study aimed to analyze the predictive power of the executive functions of inhibition
and working memory (WM) assessed at Kindergarten (T1) on the formal and informal aspects
of the mathematical performance in 2nd grade of Primary School (T2). The initial sample consisted
of 209 preschool children of 5-6 years old. The 86.12% of this sample was re-evaluated in the T2 (7-8 years). In the T1 six neuropsychological tasks related to the executive functions of inhibition
and verbal and visuospatial WM were administered. In T2, the test TEMA-3 (Ginsburg & Baroody,
2003) was used to assess different aspects of math performance. The results showed that 5 of the
6 tasks applied in kindergarten are able to predict later math achievement, with a special weight of
the verbal WM function. The implications of these findings for research and practice are discussed. [-]
Is part of
International Journal of Developmental and Educational Psychology. INFAD Revista de psicologíaNum. 1(1), 2016Rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- PSI_Articles [588]
The following license files are associated with this item: