Factorial validity of a questionnaire to evaluate university students' initial perception of learning evaluation
comunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8034
comunitat-uji-handle3:10234/8637
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadatos
Título
Factorial validity of a questionnaire to evaluate university students' initial perception of learning evaluationFecha de publicación
2015Editor
Education & Psychology I+D+iISSN
1699-5880Cita bibliográfica
DOMÉNECH BETORET, F.; y FORTEA BAGÁN, M. (2015). Validez Factorial de un Cuestionario para Evaluar la Percepción Inicial de los Estudiantes Universitarios sobre la Evaluación de los Aprendizajes. Electronic Journal of Research in Educational Psychology 13(3), 569-586Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión de la editorial
http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/english/ContadorArticul ...Versión
info:eu-repo/semantics/publishedVersionPalabras clave / Materias
Resumen
Introduction: Education research has clearly verified that a student's perception of the system to evaluate the subject matter will play a fundamental role in his/her implication (deep approach vs. surface approach) ... [+]
Introduction: Education research has clearly verified that a student's perception of the system to evaluate the subject matter will play a fundamental role in his/her implication (deep approach vs. surface approach) in the teaching/learning process of the subject matter. The present work aims to examine the factorial validity and reliability of a scale to evaluate university students' perceptions when the academic year starts of the evaluation system ofthe subject matter to be taught. Method: A scale was created from debates organised with, and reflections made, in discussion groups during a seminar on education evaluation at the universitat jaume I. It was run by the unitat de suport educatiu (Education Support Unit) in academic years 2012/13 and 2013/14, and 18 teachers participated who taught the various subject matters and degrees. A questionnaire was administered to a study sample of 435 university students who studied different matters and degrees. Results: The results from a confirmatory factorialanalysis and cronbach's alpha revealed that: A) the questionnaire had a three-dimensional structure; That is, itconsisted in three independent factors that refer to three important constructs of the evaluative quality of learning; b) it had good psychometric properties for validity and reliability Conclusion: The practical implications that can derive from using this instrument in the university context are discussed herein. [-]
Introducción. La investigación educativa ha comprobado ampliamente que la percepción del
estudiante sobre el sistema de evaluación de la asignatura va a jugar un papel fundamental en
su implicación (enfoque profundo ... [+]
Introducción. La investigación educativa ha comprobado ampliamente que la percepción del
estudiante sobre el sistema de evaluación de la asignatura va a jugar un papel fundamental en
su implicación (enfoque profundo vs. enfoque superficial) en el proceso de
enseñanza/aprendizaje de la asignatura. El objetivo del presente trabajo consistió en examinar
la validez factorial y fiabilidad de una escala para evaluar la percepción de los estudiantes
universitarios, al inicio de curso, sobre el sistema de evaluación de la asignatura que van a
cursar.
Método. La escala fue creada a partir de los debates y reflexiones llevados a cabo en grupos
de discusión de un seminario sobre evaluación educativa desarrollado en la Universitat Jaume
I, organizado por la Unitat de Suport Educatiu (USE) durante los cursos 2012/13 y 2013/14, y
en el que participaron un total de 18 profesores/as que impartían docencia en diferentes
asignaturas y titulaciones. El cuestionario se aplicó a una amplia muestra de 435 estudiantes
universitarios de diferentes asignaturas y titulaciones.
Resultados. Los resultados obtenidos a través de un análisis factorial confirmatorio y del test
alpha de Cronbach revelaron: a) que el cuestionario posee una estructura tridimensional, es
decir, está formado por tres factores independientes que se refieren a tres constructos
importantes relacionados con la calidad evaluativa de los aprendizajes y b) que posee buenas
propiedades psicométricas de validez y fiabilidad.
Conclusión. Las implicaciones prácticas que se pueden derivar de la utilización de este
instrumento en el contexto universitario se discuten en el artículo. [-]
Derechos de acceso
© Education & Psychology I+D+i and Ilustre Colegio Oficial de Psicología de Andalucía Oriental (Spain)
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones
- PSI_Articles [588]
El ítem tiene asociados los siguientes ficheros de licencia:
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como: © Education & Psychology I+D+i and Ilustre Colegio Oficial de Psicología de Andalucía Oriental (Spain)
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autoría o Palabra clave.
-
Experimental evaluation of a transcritical CO2 refrigeration facility working with an internal heat exchanger and a thermoelectric subcooler: Performance assessment and comparative
Casi, Álvaro; Aranguren, Patricia; Araiz, Miguel; Sánchez García-Vacas, Daniel; Cabello López, Ramón; Astrain, David Elsevier (2022-08-01)The use of carbon dioxide in transcritical state has become one of the most used solutions to comply with the F-Gas directive and reduce greenhouse gases emissions from refrigeration systems at high ambient temperatures. ... -
Does a presentation media influence the evaluation of consumer products? A comparative study to evaluate virtual reality, virtual reality with passive haptics and a real setting
Galán Serrano, Julia; García-García, Carlos; Felip, Francisco; Contero, Manuel Universidad Internacional de La Rioja (UNIR) (2021-01-11)Technologies based on image offer a high potential to present consumers with products by focusing on their visual characteristics, but lack the capacity to physically interact with an object, which can compromise how ... -
Using Accelerometry for Evaluating Energy Consumption and Running Intensity Distribution Throughout a Marathon According to Sex
Hernando, Carlos; HERNANDO, CARLA; MARTINEZ-NAVARRO, IGNACIO; Collado-Boira, Eladio; Panizo, Nayara; Hernando, Barbara MDPI (2020-08-26)The proportion of females participating in long-distance races has been increasing in the last years. Although it is well-known that there are differences in how females and males face a marathon, higher research may be ...