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dc.contributor.authorGonzález-Chordá, Victor M.
dc.contributor.authorMacia Soler, Maria Loreto
dc.date.accessioned2016-03-15T15:12:59Z
dc.date.available2016-03-15T15:12:59Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationGONZÁLEZ-CHORDÁ, Víctor Manuel; MACIÁ-SOLER, María Loreto. Evaluation of the quality of the teaching-learning process in undergraduate courses in Nursing. Revista latino-americana de enfermagem, 2015, 23.4: 700-707ca_CA
dc.identifier.issn0104-1169
dc.identifier.issn1518-8345
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/153945
dc.description.abstractObjective: to identify aspects of improvement of the quality of the teaching-learning process through the analysis of tools that evaluated the acquisition of skills by undergraduate students of Nursing. Method: prospective longitudinal study conducted in a population of 60 secondyear Nursing students based on registration data, from which quality indicators that evaluate the acquisition of skills were obtained, with descriptive and inferential analysis. Results: nine items were identified and nine learning activities included in the assessment tools that did not reach the established quality indicators (p<0.05). There are statistically significant differences depending on the hospital and clinical practices unit (p<0.05). Conclusion: the analysis of the evaluation tools used in the article “Nursing Care in Welfare Processes” of the analyzed university undergraduate course enabled the detection of the areas for improvement in the teachinglearning process. The challenge of education in nursing is to reach the best clinical research and educational results, in order to provide improvements to the quality of education and health care.ca_CA
dc.description.abstractObjetivo: detectar aspectos de mejora de la calidad del proceso enseñanza-aprendizaje a través del análisis de herramientas que evaluaron la adquisición de competencias en estudiantes de grado en Enfermería. Método: estudio longitudinal, prospectivo realizado sobre una población de sesenta estudiantes del segundo curso de Enfermería basado en datos de registro de los que se obtienen indicadores de calidad que evalúan la adquisición de competencias, con análisis descriptivo e inferencial. Resultados: se han identificado nueve ítems y nueve actividades de aprendizaje incluidas en las herramientas de evaluación que no alcanzan los indicadores de calidad establecidos (p<0,05). Existen diferencias estadísticamente significativas en función de hospitales y unidades de prácticas clínicas (p<0,05). Conclusión: el análisis de las herramientas de evaluación utilizadas en la materia Cuidados de Enfermería en Procesos Asistenciales de dicha carrera ha permitido detectar áreas de mejora en el proceso de enseñanza-aprendizaje. El reto para la educación en enfermería consiste en utilizar los mejores resultados de investigación clínica y pedagógica para aportar mejoras a la calidad de la docencia y a la calidad asistencial.ca_CA
dc.format.extent8 p.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isoengca_CA
dc.publisherUniversidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Pretoca_CA
dc.relation.isPartOfRevista Latino-Americana de Enfermagem. 2015, 23(4): 700-707. doi:10.1590/0104-1169.0393.2606ca_CA
dc.rights© Revista Latino-Americana de Enfermagemca_CA
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 Spain*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/*
dc.subjectnursingca_CA
dc.subjectnursing educationca_CA
dc.subjecteducational measurementca_CA
dc.subjectquality improvementca_CA
dc.subjectenfermeríaca_CA
dc.subjecteducación en enfermeríaca_CA
dc.subjectevaluación educacionalca_CA
dc.subjectmejoramiento de la calidadca_CA
dc.titleEvaluation of the quality of the teaching-learning process in undergraduate courses in Nursingca_CA
dc.title.alternativeEvaluación de la calidad del proceso enseñanza-aprendizaje en estudios de grado en Enfermeríaca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca_CA
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/0104-1169.0393.2606
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_CA
dc.relation.publisherVersionhttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-11692015000400700&lng=en&nrm=iso&tlng=enca_CA
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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