Mostrar el registro sencillo del ítem
Comprensió dels continguts de Física i Química: l’ús d'estratègies didàctiques de participació activa per a evitar l'aprenentatge memorístic
dc.contributor | Badenes March, José Antonio | |
dc.contributor.author | Domingo Pascual, María | |
dc.contributor.other | Universitat Jaume I. Departament d'Educació | |
dc.date.accessioned | 2015-09-03T10:12:09Z | |
dc.date.available | 2015-09-03T10:12:09Z | |
dc.date.issued | 2015-07-17 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10234/131085 | |
dc.description | Treball final de Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes. Codi: SAP119. Curs acadèmic 2014-2015 | ca_CA |
dc.description.abstract | El següent treball pertany a la modalitat de millora educativa d’acord amb la normativa dels treballs finals de màster de la Universitat Jaume I; per al Màster Universitari en Professor/a d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d’Idiomes. En ell es duu a terme una proposta d’innovació educativa per tal de començar amb el procés reflexiu des dels inicis de la nostra formació com a futurs docents. La metodologia emprada per al disseny d’aquest projecte és la investigació-acció, doncs la seua aplicació és necessària si es vol innovar i abordar un projecte de millora. En primer lloc, s’ha identificat una àrea de millora dintre de l’aula. Després de l’observació i la conversació amb els alumnes, la professora i dues companyes crítiques del màster; s’ha identificat que la situació a canviar és la falta de comprensió dels conceptes de l’assignatura de Física i Química de 3r d’ESO. A més a més, a partir de la informació recollida i de la deguda revisió documental sobre l’estat de la qüestió, s’ha vist que aquesta situació ve provocada per la baixa participació/interacció dels alumnes en les classes i la utilització de metodologies tradicionals que conviden i promouen la memorització. Així, en segon lloc, s’ha marcat com a objectiu primordial que l’alumne prenga un paper actiu que li permeta evitar l’aprenentatge memorístic i que afavorisca la comprensió del temari de l’assignatura. Per tal d’intentar assolir aquest objectiu, s’ha plantejat com a hipòtesi d’acció l’ús d’estratègies didàctiques de participació activa (llegint, rumor, joc, piràmide, discussió guiada, pràctiques de laboratori) que al seu torn s’han emmarcat dins de l’aprenentatge col·laboratiu. A més a més, s’ha inclòs una tècnica d’aprenentatge cooperatiu (Puzle d’Aronson) i un replantejament de les activitats cap a activitats que fomenten el raonament i la comprensió (activitats tipus PISA). Finalment, després de portar a terme l’acció i d’observar-la de forma triangulada (en quant a persones i tècniques), s’ha obtingut com a conclusió principal que la participació activa de l’alumnat promou una millora en el seu aprenentatge, tot evitant la memorització i afavorint la comprensió. Així doncs, podem dir que l’objectiu fixat s’ha assolit de manera satisfactòria. A més a més, aquesta nova manera de treballar ha sigut ben rebuda pels alumnes; que s’han implicat i han valorat positivament l’experiència. Altrament, al final d’aquest primer cicle de l’espiral autoreflexiva s’han pogut plantejar noves propostes de millora, a partir de les quals caldria seguir treballant en nous cicles d’investigació-acció. | ca_CA |
dc.format.extent | 80 p. | ca_CA |
dc.format.mimetype | application/pdf | ca_CA |
dc.language.iso | cat | ca_CA |
dc.publisher | Universitat Jaume I | ca_CA |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Spain | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | * |
dc.subject | Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes | ca_CA |
dc.subject | Máster Universitario en Profesor/a de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas | ca_CA |
dc.subject | Master's Degree in Secondary Education, Vocational Training and Language Teaching | ca_CA |
dc.title | Comprensió dels continguts de Física i Química: l’ús d'estratègies didàctiques de participació activa per a evitar l'aprenentatge memorístic | ca_CA |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | ca_CA |
dc.educationLevel | Estudios de Postgrado | ca_CA |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | ca_CA |
Ficheros en el ítem
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
-
TFM: Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes [1230]
SAP118, SAP119, SAP128, SAP129, SAP138, SAP139, SAP218, SAP219, SAP228,SAP229, SAP238, SAP239, SAP319, SAP419, SAP429, SAP509, SAP909, SAP709, SAP809